Abstract:
У статті розглянуто особливості трансформації змісту, форм,
методів сучасної університетської освіти в контексті постнекласичної
раціональності та науки. Показано, що наука як форма суспільної свідомості історично в своєму розвитку пройшла три етапи: класичний, некласичний і
постнекласичний. Класична наука передбачала елімінацію з процесу
пізнання всього, що має будь-яке відношення до суб’єкта і виходила з
того, що результати пізнання залежить виключно від властивостейоб’єкта. Некласична наука визнавала залежність результатів пізнання від
засобів і процедур пізнавальної діяльності. Постнекласична наука
вперше вводить у наукову картину світу людину і визнає вплив суб’єкта і
його ціннісних установок на отримані наукові результати.
Доведено, що постнекласична раціональність і постнекласична наука
вже суттєво впливають на різні сфери соціального життя і, перш за все, на
університетську освіту. В умовах постнекласичної реальності змінюється
статус університету його місце в сучасному суспільстві, висуваються нові
вимоги до цілепокладання в освітній діяльності. Змінюється характер
взаємовідносин між учасниками педагогічного процесу, встановлюються
«симетричні відносини», які забезпечують демократичний і рівноправний
діалог між викладачами і студентами. Заперечується так звана «знанієва»
модель університетської освіти і традиційні підходи до формування змісту
освіти, повною мірою визнається пріоритетність активних, інтерактивних і
творчих методів і форм навчання.
Description:
Ваховський Л.Ц. Постнекласична наука й перспективи розвитку університетської освіти / Л.Ц. Ваховський // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - № 6 (329), жовтень. - Ч. 2. - С. 158-165