dc.contributor.author |
Прошкін, В.В. |
|
dc.date.accessioned |
2020-01-15T11:12:21Z |
|
dc.date.available |
2020-01-15T11:12:21Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/4683 |
|
dc.description |
Прошкін В.В. Соціально-комунікативна компетентність майбутніх викладачів вищої школи: стан та очікування / В.В. Прошкін // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - № 6 (329), жовтень. - Ч. 2. - С. 239-247 |
uk_UA |
dc.description.abstract |
У статті представлено окремі результати міжнародного проекту
№ 21720008 «Компетенції викладачів вищої школи в добу змін». Подано
основні компетенції, які розкривають зміст і сутність більш широкого
поняття – соціально-комунікативна компетентність: комунікативно-
інтерактивна, соціокультурна, лідерська. Установлено, що реальний стан
сформованості зазначеної компетентності багато в чому відрізняється від
очікувань магістрантів, які більш високо оцінюють наступні компетенції:
інтерактивну взаємодію зі студентами; стримування негативних емоцій
та долання поганого настрою; уміння презентувати та відстоювати власні
ідеї, вести діалог та дискусію; надання студентам реальних можливостей
для розвитку самоврядування, підтримки молодіжної ініціативи. |
uk_UA |
dc.description.sponsorship |
The article presents separate results of the implementation of the
international project No. 21720008 "High School Teacher Competence in
Change" with the support of the International Visegrad Fund and the Ministry of
Foreign Affairs of the Kingdom of the Netherlands. The grantee of the project is
the Boris Grinchenko Kyiv University. The need for conceptualization and
harmonization of the professional activity of high school teachers was
emphasized. It has been established that the competence of a high school teacher
is an important indicator of its activity. The basic competencies that reveal the
content and essence of a broader concept – socio-communicative competence:
communicative and interactive, socio-cultural, and leadership.
As a result of the ascertaining experiment, it was established that the real
state of socio-communicative competence formation is very different from the
expectations of the postgraduate students - future teachers of higher education.
For example, postgraduates evaluate the following competencies more highly:
interactive interaction with students; negative emotions restraint and bad mood
overcoming; ability to present and defend their own ideas, to conduct dialogue
and discussion; providing students with real opportunities for self-government
development, support for youth initiative. |
uk_UA |
dc.language.iso |
other |
uk_UA |
dc.publisher |
ДЗ"ЛНУ імені Тараса Шевченка" |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
Педагогічні науки; |
|
dc.subject |
соціально-комунікативна компетентність |
uk_UA |
dc.subject |
розвиток |
uk_UA |
dc.subject |
майбутній викладач |
uk_UA |
dc.subject |
вища школа |
uk_UA |
dc.subject |
магістерська підготовка |
uk_UA |
dc.title |
Соціально-комунікативна компетентність майбутніх викладачів вищої школи: стан та очікування |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Socio-communicative competence of future high school teachers: status and expectations |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |