Digital Repository of Luhansk Taras Shevchenko National University

Соціально-комунікативна компетентність майбутніх викладачів вищої школи: стан та очікування

Show simple item record

dc.contributor.author Прошкін, В.В.
dc.date.accessioned 2020-01-15T11:12:21Z
dc.date.available 2020-01-15T11:12:21Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/4683
dc.description Прошкін В.В. Соціально-комунікативна компетентність майбутніх викладачів вищої школи: стан та очікування / В.В. Прошкін // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - № 6 (329), жовтень. - Ч. 2. - С. 239-247 uk_UA
dc.description.abstract У статті представлено окремі результати міжнародного проекту № 21720008 «Компетенції викладачів вищої школи в добу змін». Подано основні компетенції, які розкривають зміст і сутність більш широкого поняття – соціально-комунікативна компетентність: комунікативно- інтерактивна, соціокультурна, лідерська. Установлено, що реальний стан сформованості зазначеної компетентності багато в чому відрізняється від очікувань магістрантів, які більш високо оцінюють наступні компетенції: інтерактивну взаємодію зі студентами; стримування негативних емоцій та долання поганого настрою; уміння презентувати та відстоювати власні ідеї, вести діалог та дискусію; надання студентам реальних можливостей для розвитку самоврядування, підтримки молодіжної ініціативи. uk_UA
dc.description.sponsorship The article presents separate results of the implementation of the international project No. 21720008 "High School Teacher Competence in Change" with the support of the International Visegrad Fund and the Ministry of Foreign Affairs of the Kingdom of the Netherlands. The grantee of the project is the Boris Grinchenko Kyiv University. The need for conceptualization and harmonization of the professional activity of high school teachers was emphasized. It has been established that the competence of a high school teacher is an important indicator of its activity. The basic competencies that reveal the content and essence of a broader concept – socio-communicative competence: communicative and interactive, socio-cultural, and leadership. As a result of the ascertaining experiment, it was established that the real state of socio-communicative competence formation is very different from the expectations of the postgraduate students - future teachers of higher education. For example, postgraduates evaluate the following competencies more highly: interactive interaction with students; negative emotions restraint and bad mood overcoming; ability to present and defend their own ideas, to conduct dialogue and discussion; providing students with real opportunities for self-government development, support for youth initiative. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.publisher ДЗ"ЛНУ імені Тараса Шевченка" uk_UA
dc.relation.ispartofseries Педагогічні науки;
dc.subject соціально-комунікативна компетентність uk_UA
dc.subject розвиток uk_UA
dc.subject майбутній викладач uk_UA
dc.subject вища школа uk_UA
dc.subject магістерська підготовка uk_UA
dc.title Соціально-комунікативна компетентність майбутніх викладачів вищої школи: стан та очікування uk_UA
dc.title.alternative Socio-communicative competence of future high school teachers: status and expectations uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account