Digital Repository of Luhansk Taras Shevchenko National University

Лінгвокультурна компетентність фахівця в умовах глобалізації як сучасна педагогічна проблема: зміст та структура поняття

Show simple item record

dc.contributor.author Лі, Вейхуа
dc.date.accessioned 2020-01-15T10:12:55Z
dc.date.available 2020-01-15T10:12:55Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/4673
dc.description Лі Вейхуа. Лінгвокультурна компетентність фахівця в умовах глобалізації як сучасна педагогічна проблема: зміст та структура поняття / Вейхуа Лі // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - № 6 (329), жовтень. - Ч. 2. - С. 193-204 uk_UA
dc.description.abstract У статті визначено зміст та структуру лінгвокультурної компетентності особистості у контексті формування цього явища в освітньому процесі ЗВО України та Китаю в умовах глобалізації. Автор розглядає лінгвокультурну компетентність майбутніх фахівців як інтегративну якість, яка відбиває готовність і здатність до взаєморозуміння й взаємодії із представниками іншого лінгвокультурного соціуму на основі оволодіння знаннями про іншу лінгвокультуру й соціонормативним комунікативним досвідом з метою їх реалізації в різних сферах професійної діяльності. Структура лінгвокультурної компетентності, на думку автора, як явище свідомості включає дві складові: інтракультурну компетентність – знання норм, правил і традицій власної лінгвокультурної спільності, і міжкультурну (або інтеркультурну) компетентність – знання загальних лінгвокультурних норм, правил і традицій іншої лінгвокультурної спільності. uk_UA
dc.description.sponsorship The article deals with the analysis of the content and structure of linguo-cultural competence of a personality in the context of the formation of this phenomenon in the educational process of higher educational establishments of Ukraine and China in conditions of globalization. The object of the research is linguistic culture and linguo-cultural competence. Analyzing these two notions the author arrives at the conclusion that without awareness and acquisition of linguistic culture the linguo-cultural competence cannot be formed as well as without the formation of the linguo-cultural competence it is impossible to master the linguistic culture. The author analyzes the linguo-cultural competence of future specialists as an integral quality of a personality which reflects his readiness and ability mutual understanding and interaction with the representatives of another linguo-cultural society on the basis of acquiring knowledge about a different linguo-culture and socio-regulatory communicative experience with the aim of their realization in various spheres of professional activity. According to the author, the structure of the linguo-cultural competence as a phenomenon of consciousness includes the following two components: the intra-cultural competence which consists of the knowledge of standards, rules and traditions of the domestic linguo-cultural community, and the inter-cultural competence which is represented by the knowledge of general linguo-cultural norms, rules and traditions of different linguo-cultural societies. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.publisher ДЗ"ЛНУ імені Тараса Шевченка" uk_UA
dc.relation.ispartofseries Педагогічні науки;
dc.subject лінгвокультурна компетентність uk_UA
dc.subject освітній процес ЗВО України та Китаю uk_UA
dc.subject майбутні фахівці uk_UA
dc.subject зміст та структура поняття uk_UA
dc.subject глобалізація uk_UA
dc.title Лінгвокультурна компетентність фахівця в умовах глобалізації як сучасна педагогічна проблема: зміст та структура поняття uk_UA
dc.title.alternative Linguo-cultural competence of a specialist in conditions of globalization as a modern pedagogical problem: the content and structure of the notion uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account