Abstract:
Статтю присвячено дослідженню теоретичних аспектів формування моральної свідомості студентської молоді закладів вищої освіти в сучасних надскладних умовах воєнної агресії в Україні. Доведено актуальність окресленої проблеми, яка зумовлюється основними протиріччями сьогодення. Розкрито сутність феномену «мораль» як оцінно-імперативного способу опанування дійсності, який регулює поведінку людей у площині «добро – зло», і як способу духовного самовизначення людини. Розглянуто категорію «моральна свідомість» як відображення у свідомості людини принципів і норм моралі, що регулюють взаємовідносини людей,
їх ставлення до суспільства, з позиції інтеріоризації суспільних моральних понять і цінностей, когнітивно-еволюційної концепції та діяльнісного підходу. Виділено чотири компонентну структуру моральної свідомості (когнітивний, світоглядний, емоційний та поведінковий складники) на основі активності особистості в різнобічній діяльності. Акцентовано на тому, що всі структурні компоненти моральної свідомості функціонують як єдине ціле.
Охарактеризовано особливості формування моральної свідомості студентів закладів вищої
освіти з урахуванням специфіки ситуації вікового розвитку, провідного виду діяльності та
суспільної ситуації сьогодення українського суспільства, яка ставить перед молоддю низку
непростих виборів і моральних випробувань. Визначено якості зрілої моральної свідомості
у студентстві на сучасному етапі: комунікативну вправність, керівництво власною поведін-
кою, навички прийняття відповідальних рішень, високий рівень свідомості, здатність орієн-
туватися у складних життєвих обставинах. Окреслено перспективи подальших досліджень
у плані пошуків та теоретичного обґрунтування ефективних педагогічних умов формування
моральної свідомості студентів у закладі вищої освіти.
Description:
Алексєєва О. Р. Формування моральної свідомості студентів закладів вищої освіти в умовах сучасних трансформацій українського суспільства / О. Р. Алексєєва, І. Г. Павленко, І. І. Курліщук // // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2023. - № 1 (355), лютий. – С.20-31.