Abstract:
Модернізація системи вищої освіти в Україні потребує вивчення і
узагальнення перспективних авторських ідей, досвіду науковців, зокрема
другої половини XIX – початку XX століття. Основними проблемами
вищої університетської освіти того періоду були: автономізація
університетів, визначення переважаючого типу закладів вищої освіти,
підготовка професорсько-викладацького складу, визначення термінів
освітнього процесу в університетах, становлення вищої жіночої освіти,
що актуалізуються в сучасних умовах.
Невирішеними раніше частинами загальної проблеми, яким
присвячується стаття є традиції викладання дисциплін в університетах
України в другій половині XIX – початку XX ст.
Мета статті – охарактеризувати генезу університетської освіти
України другої половини XIX – початку XX століття.
Об’єкт дослідження: вища університетська освіта України другої
половини XIX – початку XX століття.
Предмет дослідження: становлення та розвиток університетської
освіти України другої половини XIX – початку XX століття.
Висновки. Отже: 1. Університетська освіта в Україні в кінці ХІХ –
початку ХХ століття проходила етап становлення й розвитку.
2. Університетська освіта в Україні цього періоду починає
перетворюватися на самостійну галузь культури, зростають тенденції до
незалежності, автономії. 3. Через нестачу викладачів з 1899 р.
університетам було дозволено оголошувати конкурс на заміщення
вакантних посад на кафедрах, причому допускалися до конкурсу і особи,
що мали ступінь магістра. 4. На початку ХХ ст. встановлювався
загальний термін навчання в університетах: 4 роки (8 семестрів), або
5 років (10 семестрів). Як виняток дозволялося продовжити навчання до
6 років (12 семестрів), або скоротити до 2 років (4 семестри).
5. Започатковано вищу освіту для жінок: Київські Вищі жіночі курси
були відкриті у 1878 році.
Description:
Галіцан О. А. Генеза університетської освіти в Україні другої половини XIX – початку
XX століття / О. А. Галіцан, Т. І. Койчева, І. О. Бартєнєва // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2021. - № 6 (344), жовтень. - Ч. 1. – С. 5-16.