Abstract:
У статті розглянуто особливості вико-ристання пізнавального потенціалу інте-лектуальної історії в сучасних історико-педагогічних розвідках.
Показано, що предметом дослідження інтелектуальної історії є не просто історія ідей, історія досягнень людського інте-лекту, результатів інтелектуальної творчої діяльності, а й історія самої цієї діяльності, соціальний контекст, культурне середови-ще, у якому вона здійснюється, історія по-ширення й сприйняття нових ідей. Евристична цінність інтелектуальної історії полягає в сприянні методологічному оновленню історії педагогіки, розширенні дослідницького простору та розвитку нау-кових уявлень про її статус, призначення й особливості як самостійної галузі знань на сучасному етапі. Інтелектуальна історія дає змогу вдосконалити процедуру проблема-тизації в історико-педагогічному дослід-женні, забезпечити на основі контекстуаль-ного підходу й телеологічного пояснення адекватність розуміння вираженої в педа-гогічному тексті ідеї, дозволить простежи-ти педагогічні ідеї в історичній динаміці (виникнення, поширення, трансформації, перспективи подальшого розвитку), сприятиме з’ясуванню не лише сутності педа-гогічних ідей як отриманих наукових ре-зультатів, а й особливостей інтелектуаль-ної культури того чи того періоду, інтелек-туальної діяльності, спрямованої на їх створення.