Abstract:
У статті розглядаються деякі особливості використання різноманітного тексту для формування соціокультурної компетентності учнів, надаються методичні поради щодо роботи з текстом на уроках української мови та в позакласній роботі з учнями 8 -9 класів загальноосвітньої школи, подано зразки вправ і завдань для комплексного аналізу як художніх текстів, так і текстів міжпредметного змісту.
Тексти, відібрані для дослідження, поєднують всі мовні рівні, що дозволяє школярам мислити не формально, а системно, виходячи із змісту, контексту, а розвинена система вправ сприяє формуванню дослідницьких умінь, враховуючи індивідуальні інтереси школярів, пробуджує інтерес до предмета і збагачує їх лінгвістичні, комунікативні та культурні знання.
Автор порушує питання культурологічного підходу до вивчення тексту як форми спілкування, що має велику освітню та естетичну цінність. У статті наводяться приклади роботи з учнями на уроках та у позакласних заходах з української мови, подано критерії відбору текстів, деякі аспекти творів про мистецтво і тексти міжпредметного змісту.