Abstract:
У статті розкрито шляхи ефективного формування діалогічного мовлення дітей на уроках навчання грамоти. Автори наголошують, що надзвичайно важливою ланкою в роботі над розвитком діалогічного мовлення першокласників є ретельний підбір дидактичного матеріалу до уроку розвитку комунікативних умінь. Проаналізовано Державний стандарт початкової освіти з точки зору здатності здобувачів освіти спілкуватися українською мовою. Зазначено психологічні особливості дітей шестирічного віку, які необхідно враховувати при формуванні діалогічних умінь учнів, а також ряд чинників, які впливають на діалогічне мовлення дітей молодшого шкільного віку. У статті розкрито особливості діалогічного мовлення, а також проаналізовано ряд умінь першокласників, що необхідні для формування діалогічного мовлення. Автори звертають увагу на те, що з перших шкільних уроків розвиток мовлення дитини змінюється під впливом того, що мова як система комунікації стає предметом шкільного навчання, а також до усного мовлення додається освоєння писемного. Автори детально схарактеризували способи, завдяки яким здійснюється навчання діалогічного мовлення (використання діалогу за зразком; на основі поступового створення діалогу; через створення комунікаційної ситуації). У статті подано приклади формування діалогічного мовлення першокласників у вигляді таких прийомів: розмови вчителя з учнями, тобто імпровізований діалог, прийом словесних доручень, привчання дитини до правил мовленнєвого етикету, усний звіт дитини про виконане доручення, прийом створення спеціальних мовленнєвих ситуацій, відтворення реальної життєвої ситуації, бесіда. Автори наголошують, що однією з вимог, зазначеною у змістовій лінії «Взаємодіємо усно», є вміння здобувачів освіти в першому класі відтворювати за ролями діалог із прослуханих казок, розповідей.
Description:
Родюк Н.Ю. Шляхи ефективного формування діалогічного мовлення учнів на уроках навчання грамоти / Н. Ю.Родюк ,О. А.Голюк // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - №3 (326) травень. - С. 64 -74