Digital Repository of Luhansk Taras Shevchenko National University

Особливості організації мовно-літературної освіти на адаптаційно-ігровому етапі навчання учнів других класів

Show simple item record

dc.contributor.author Лапшина, І.М.
dc.date.accessioned 2020-01-17T09:55:58Z
dc.date.available 2020-01-17T09:55:58Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/4706
dc.description Лапшина І.М. Особливості організації мовно-літературної освіти на адаптаційно-ігровому етапі навчання учнів других класів / І.М.Лапшина // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - №3 (326) травень. - С. 55 - 63 uk_UA
dc.description.abstract У статті розкрито особливості організації мовно-літературної освіти школярів засобами мов корінних народів та національних меншин України на адаптаційно-ігровому етапі навчання, зокрема у другому класі. Розкрито особливості інтегрованого підходу до планування мовно-літературної освіти, що передбачає доцільне поєднання в одному навчальному розділі лінгвістичного та літературного матеріалу, комунікативних завдань на використання у власному мовленні учнів набутих мовних уявлень й мовленнєвих умінь. Автор характеризує специфічні прийоми задля формування і розвитку комунікативної та літературної компетентностей учнів других класів (репродуктивні, оперативні, продуктивно -творчі), аналізує дидактичні матеріали до уроків російської мови і читання в одному з варіативних підручників для другого класу (спроможність сформувати у школярів цілісне уявлення про оточуючий світ; врахування співвідношення індивідуальної, парної, групової, колективної роботи на уроці; особливості структурування освітнього модулю; формування уміння працювати з різними джерелами інформації тощо). Розкрито потенціал діяльнісного підходу до мовно-літературної освіти учнів з урахуванням провідної мети вивчення мови народу національної меншини - формування мовної особистості громадянина України. uk_UA
dc.description.sponsorship The article deals with the peculiarities of the organization of language and literary education of pupils at the adaptation-game stage of training. This kind of education is provided with the languages of the indigenous and national minorities of Ukraine during the second year of school training. The peculiarities of the integrated approach to the planning of language-literary educationare described. The approach suggests a feasible combination in one training section of linguistic and literary material, communicative tasks for the use in their own speech of students acquired speech representations and speech skills. It contains the introduction to three types of lessons: a lesson of the Russian language and reading with the priority of speech preparation, a lesson of the Russian language and literature with priority of language preparation, a lesson of the Russian language and reading with a priority of literary preparation. Specific methods are described. With the aim of the formation and development of communicative and literary competences of pupils of other classes, didactic materials are provided to the lessons of Russian language and reading in the variational study books for second class (the ability to form a holistic view of the surrounding world among pupils, taking into consideration the ratio of individual, pair, group, collective work in the classroom,particularities of the structuring of the educational module, the ability to work with different sources of information,etc.). The potential of the activity approach to linguistic literary education of pupils is disclosed, taking into account the leading goal of studying the language of the people of the national minority - the formation of the linguistic personality. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.relation.ispartofseries Педагогічні науки;
dc.subject організація освітнього процесу uk_UA
dc.subject мовно-літературна освіта uk_UA
dc.subject адаптаційно-ігровий етап навчання uk_UA
dc.subject молодші школярі uk_UA
dc.title Особливості організації мовно-літературної освіти на адаптаційно-ігровому етапі навчання учнів других класів uk_UA
dc.title.alternative Specifics of the Organization of Language-Literary Education at the Adaptation-Game Stage of Learning Pupils of the Seconds Forms uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account