dc.contributor.author |
Заредінова, Е.Р. |
|
dc.date.accessioned |
2020-01-17T09:39:15Z |
|
dc.date.available |
2020-01-17T09:39:15Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/4704 |
|
dc.description |
Заредінова Е. Р. Критерії, показники та рівні сформованості соціокультурних цінностей студентів ЗВО / Е.Р. Заредінова // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - № 6 (329), жовтень. - Ч. 2. - С. 36-45 |
uk_UA |
dc.description.abstract |
У статті розкрито логіку обґрунтування критеріїв, показників та рівнів сформованості соціокультурних цінностей ЗВО. Визначено, що критерій є ознакою, за допомогою якої визначається рівень сформованості соціокультурних цінностей, а показник – складником критерію, що розкриває сутність та особливості соціокультурних цінностей студентів ЗВО. Доведено, що критеріальна база дослідження базується на структурі соціокультурних цінностей, яка містить мотиваційно-ціннісний, когнітивний, праксіологічний компоненти. Мотиваційно-ціннісному компоненту соціокультурних цінностей відповідає мотиваційно-аксіологічний; когнітивному – когнітивно-рефлексивний; праксіологічному – суб’єктно-діяльнісний критерії. Схарактеризовано низький, середній, високий рівні сформованості соціокультурних цінностей студентів ЗВО. |
uk_UA |
dc.description.sponsorship |
The article reveals the logic of justification criteria, indicators and levels of the formation of socio-cultural values at the University. It has been determined that the criterion is a sign by which the level of socio-cultural values is formed, and the indicator is a component of the criterion that reveals the essence and features of socio-cultural values of students at the University. It is proved that the criterion base of the study is based on the structure of sociocultural values, containing motivational-value, cognitive, praxiological components. The motivational-value component of socio-cultural values corresponds to the motivational-axiological (indicators: motives, needs, attitudes, value attitudes to cultures and traditions of other nations, to the mentality and mentality of the Ukrainian people, to their homeland, to the future profession, to themselves and others); the cognitive component of socio-cultural values corresponds to the cognitive-reflexive (indicators: axiological knowledge and different representations in the context of socio-cultural values); the praxiological component of socio-cultural values corresponds to the subject-activity criterion (indicators: value experience, actions, student behaviors in relation to their socio-cultural values, willingness to absorb and produce socio-cultural values in the process of motivated activity on the basis of personality subjectivity). It was determined low, middle and high levels of social and cultural values of students at the University. |
uk_UA |
dc.language.iso |
other |
uk_UA |
dc.publisher |
ДЗ"ЛНУ імені Тараса Шевченка" |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
Педагогічні науки; |
|
dc.subject |
соціокультурні цінності |
uk_UA |
dc.subject |
критерії |
uk_UA |
dc.subject |
показники |
uk_UA |
dc.subject |
рівні сформованості соціокультурних цінностей |
uk_UA |
dc.subject |
мотиваційно-аксіологічний |
uk_UA |
dc.subject |
когнітивно-рефлексивний |
uk_UA |
dc.subject |
суб’єктно-діяльнісний критерії |
uk_UA |
dc.title |
Критерії, показники та рівні сформованості соціокультурних цінностей студентів ЗВО |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Criteria, indicators and levels of the formation of socio-cultural values of students at the university |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |