dc.contributor.author |
Івінчикова, С.М. |
|
dc.date.accessioned |
2019-12-12T12:03:02Z |
|
dc.date.available |
2019-12-12T12:03:02Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/4525 |
|
dc.description |
Іванчикова С. М. Ідеї фізкультурно- оздоровчої діяльності в педагогічній спадщині А.Макаренка / С.М. Іванчикова // Еducation and Pedagogical Sciences ("Освіта та педагогічна наука") / Ред. В. С. Курило ; ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка". - 2019. - № 1 (170). - С.65-71 |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Статтю присвячено виявленню й вивченню ідей фізкультурно-оздоровчої діяльності в педагогічній спадщині А. Макаренка. Показана важливість педагогічної майстерності, авторитету й такту педагога-вихователя щодо необхідності застосування засобів фізичного виховання й спорту в роботі з дітьми. Розкрито значення єдності школи, педагогів і батьків в організації фізкультурно оздоровчої діяльності дітей, спрямуванні її на шлях вирішення завдань громадянського виховання. Установлено важливість рухових ігор як цілковито необхідного компонента освітньо-виховного процесу, що має на меті поступове привчання дитини до фізичних і вольових дій як необхідних складників майбутньої праці ‒ головної умови життя людини в соціумі. Виділено та описано погляди А. Макаренка на спортивну діяльність через призму завдань виховання в учнів свідомої дисципліни, почуття обов'язку та відповідальності. Визначено, що засобами і методами вирішення таких завдань є вправи у вольовому подоланні труднощів, у боротьбі з перешкодами, перенесенні тих чи тих позбавлень, реалізованих у формах не індивідуалі зованого характеру, а таких, що виконуються в колективі і для колективу. |
uk_UA |
dc.description.sponsorship |
The article is devoted to revealing and studying the ideas of physical education and health in the pedagogical heritage of A. Makarenko. The importance of pedagogical skills and authority of the educator in terms of the necessity of using the means of physical education and sports when working with children is demonstrated. The significance of the unity of school, teachers and parents in the organization of physical education and health of children is revealed, as well as its orientation towards the solution of tasks of civic education. The author emphasizes the importance of motor games as a necessary component of the educational process aimed at gradually training a child to perform physical and volitional actions, which are indispensable components of future work and, thus, the main condition of The article is devoted to revealing and studying the ideas of physical education and health in the pedagogical heritage of A. Makarenko. The importance of pedagogical skills and authority of the educator in terms of the necessity of using the means of physical education and sports when working with children is demonstrated. The significance of the unity of school, teachers and parents in the organization of physical education and health of children is revealed, as well as its orientation towards the solution of tasks of civic education. The author emphasizes the importance of motorgames as a necessary component of the educational process aimed at gradually training a child to perform physical and volitional actions, which are indispensable components of future work and, thus, the main condition of human life in society. The article outlines the views of A. Makarenko on sports activity in the light of the tasks of shaping students' conscious discipline, a sense of duty and responsibility. It is determined that the means and methods for solving such problems are exercises aimed at volitional overcoming of difficulties, obstacles surmounting, surviving certain adversities implemented not in individualized form, but the ones performed within a team and for a team. |
uk_UA |
dc.language.iso |
other |
uk_UA |
dc.publisher |
ДЗ "ЛНУ імені Тараса Шевченка" |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
Освіта та педагогічна наука; |
|
dc.subject |
засоби й методи вихо вання |
uk_UA |
dc.subject |
педагогічна спадщина А. Макаренка, рухові ігри |
uk_UA |
dc.subject |
спорт |
uk_UA |
dc.subject |
фізичне виховання |
uk_UA |
dc.subject |
фізкультурно-оздоровча діяльність |
uk_UA |
dc.title |
Ідеї фізкультурно- оздоровчої діяльності в педагогічній спадщиніА.Макаренка |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Ideas of Physical Education and Health in the Pedagogical Heritage ofA. Makarenko |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |