dc.contributor.author |
Бараненкова, Н. А. |
|
dc.contributor.author |
Лашук, Н. М. |
|
dc.contributor.author |
Шевченко, Ю. В. |
|
dc.date.accessioned |
2019-12-09T08:18:10Z |
|
dc.date.available |
2019-12-09T08:18:10Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/4436 |
|
dc.description |
Бараненкова Н.А. Кооперативні методи розвитку вмінь аудіювання на заняттях іноземної мови професійного спрямування / Н. А. Бараненкова, Н.М. Лашук, Ю.В. Шевченко // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - №2 (325) квітень. - Ч. 2. - С.314-321 |
uk_UA |
dc.description.abstract |
В статті розглянуто специфіку використання групових методів навчання іноземної мови професійного спрямування, зокрема розвитку навичок аудіювання. Досліджено ефективність використання кооперативного методу у реалізації питання особистісно-орієнтованого навчання в групах. Доведено, що головною метою кооперативного навчання є активізація знань студентів в процесі активної комунікації та спільного вирішення завдань та проблемних ситуацій. Виокремлено етапи реалізації технології кооперативного навчання, проаналізовано методи, які викладач вибирає в залежності від теми, мети заняття, рівня мовної підготовки студентів, їхнього фаху. Розглянуто диктант як засіб реалізації кооперативного методу для розвитку вмінь аудіювання. Наведені приклади заняття з використанням цього виду роботи для студентів спеціальності агрономія. Надано рекомендації щодо використання кооперативного методу навчання на заняттях іноземної мови професійного спрямування та намічені питання для подальших наукових розвідок. |
uk_UA |
dc.description.sponsorship |
The article deals with the specificity of the use of group methods of teaching foreign languages for specific purposes, in particular the development of listening skills. The efficiency of using the cooperative method while implementing the person-oriented group learning is examined. It is proved that the main purpose of cooperative learning is to enhance the knowledge of students in the process of active communication and cooperative problem solving and case studies. A characteristic feature of this method is that the groups are formed by the students of different levels of English language proficiency. It promotes the formation of the communication skills of every student at a level corresponding to individual peculiarities of students and aims at their further use in their professional activities or in real life situations. The stages of implementation of cooperative learning technology are identified. The methods that a teacher chooses depending on the topic, the purpose of the lesson, the level of language proficiency are analyzed. The implementation of cooperative methods greatly increases the level of assimilation of material and diversifies foreign languages for specific purposes lessons. Dictation is considered to be a means of realization of a cooperative method for the development of listening skills. It is proved that this is a communicative, personally oriented and motivational way of integrated application of lexical and grammatical knowledge for solving practical tasks of ESP. Examples of the lesson design for students of agronomy using this cooperative method are given. Recommendations on the use of the cooperative teaching method at ESP lessons are suggested and the issues for further scientific research are outlined. |
uk_UA |
dc.language.iso |
other |
uk_UA |
dc.publisher |
ДЗ "ЛНУ імені Тараса Шевченка" |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
Освіта та педагогічна наука; |
|
dc.subject |
групова робота |
uk_UA |
dc.subject |
кооперативне навчання |
uk_UA |
dc.subject |
диктант |
uk_UA |
dc.subject |
диктоглосс |
uk_UA |
dc.title |
Кооперативні методи розвитку вмінь аудіювання на заняттях іноземної мови професійного спрямування |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Cooperative methods of developing listening skills at ESP lessons |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |