dc.contributor.author |
Тельна, О.А. |
|
dc.date.accessioned |
2019-12-02T09:59:03Z |
|
dc.date.available |
2019-12-02T09:59:03Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/4361 |
|
dc.description |
Тельна О.А. Універсальний дизайн у навчанні як фактор інтенсифікації інклюзивної освіти / О.А. Тельна // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - №1 (324) березень. - Ч. 2. - С. 329-337 |
uk_UA |
dc.description.abstract |
У статті висвітлено поняття універсального дизайну в навчанні, розглянуто його принципи та сфери застосування, а також подано практичні поради щодо організації роботи вчителя в інклюзивному класі з метою забезпечення рівного та комфортного доступу до освітнього процесу всім учням. Автор аналізує закордонні практики використання концепції універсального дизайну в освіті, розглядаючи її як чинник, який підвищує ефективність роботи вчителя та допомагає задовольнити освітні потреби всіх учасників навчального процесу, та на конкретних прикладах пояснює, яких якісних змін можна досягти в різних сферах шкільної освіти завдяки системному використанню УДН. |
uk_UA |
dc.description.sponsorship |
The article explores the notion and derivation of universal design in learning (UDL), its main principles and spheres of implementation. Using practical examples, the author describes how the concept of UDL can be used in order to provide all school pupils with access to quality education. It is stated that systematic “good planning”, self-evaluation and meeting specific individual needs of every student as well as building the accessible and pupils- friendly learning environment can help all the children in the classroom fulfill their abilities and make learning progress at the highest possible level.
The author gives practical advice to teachers who would like to use UDL principles in their work, claiming that they should provide learning material in multiple ways, give instructions and examples in simple language, adapt learning tasks to the individual interests and abilities of every student and evaluate each students progress never comparing it with the progress made by other students in the classroom. The overall claim is that taking into account individual learning styles, interests and special educational needs of pupils on all stages of teaching them can make the classroom more inclusive, helping all the students better show their potential and learning capacities. |
uk_UA |
dc.language.iso |
other |
uk_UA |
dc.publisher |
ДЗ "ЛНУ імені Тараса Шевченка" |
uk_UA |
dc.subject |
універсальний дизайн |
uk_UA |
dc.subject |
навчання |
uk_UA |
dc.subject |
школярі |
uk_UA |
dc.subject |
інклюзивна освіта |
uk_UA |
dc.title |
Універсальний дизайн у навчанні як фактор інтенсифікації інклюзивної освіти |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Universal design in learning as a tool for intensification of inclusive education |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |