Digital Repository of Luhansk Taras Shevchenko National University

Використання елементів каністерапії в логокорекційній роботі з дітьми з інтелектуальними порушеннями

Show simple item record

dc.contributor.author Коваленко, В.Є.
dc.contributor.author Введенська, В.Л.
dc.date.accessioned 2019-12-02T09:39:36Z
dc.date.available 2019-12-02T09:39:36Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/4358
dc.description Коваленко В.Є. Використання елементів каністерапії в логокорекційній роботі з дітьми з інтелектуальними порушеннями / В.Є. Коваленко , В.Л. Введенська // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - №1 (324) березень. - Ч. 2. - С. 311-320 uk_UA
dc.description.abstract В статті розглядається проблема застосування каністерапії в роботі з дітьми з інтелектуальними порушеннями. Проаналізовані особливості мовленнєвого розвитку дітей з легкими інтелектуальними порушеннями незворотного характеру. Встановлено, що каністерапія сприяє розвитку умінь у дітей з інтелектуальними порушеннями мовленнєвими засобами задовольняти свої емоційні потреби, так як особлива увага приділяється спілкуванню дітей з собаками, організованого певними способами і спеціальним чином. Розкриваються показання та протипоказання до застосування каністерапії, форми взаємодії дитини з інтелектуальними порушеннями з собакою під час каністерапії, які варіюються залежно від віку та особистісних особливостей дитини з інтелектуальними порушеннями. uk_UA
dc.description.sponsorship The article deals with the problem of using canistherapy in work with children with intellectual disabilities. The peculiarities of speech development of children with mild intellectual disorders of irreversible nature are analyzed. It has been established that in a child with mild intellectual disabilities at the time of admission to the school, the practice of speech communication takes less time than that of children with norm-like development. The pace of development of speech is sharply slowed down, and speech activity is not sufficient. Insufficient understanding of broadcasting is hindering the execution of orders and tasks. It is established that the speech process involves such complex mental activities as programming, the choice of linguistic units, adequate plan, multilevel control over the correctness of constructing phrases, the use of grammatical structures, a pronunciation of words. With these mental actions, a child with intellectual disabilities has an extremely low level. Based on the model of the generation of speech by L.S.Vygotsky, the process of generating speech is regarded as a purposeful and motivated act. In this aspect, the use of canistherapy can motivate children with intellectual disorders in speech communication, which promotes the development of their skills in verbal communication. The forms of interaction of a child with intellectual disabilities with a dog during canistherapy are revealed, which vary depending on the age and personality characteristics of the child with intellectual disabilities. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.publisher ДЗ "ЛНУ імені Тараса Шевченка" uk_UA
dc.subject каністерапія uk_UA
dc.subject анімалотерапія uk_UA
dc.subject легкі інтелектуальні порушення uk_UA
dc.title Використання елементів каністерапії в логокорекційній роботі з дітьми з інтелектуальними порушеннями uk_UA
dc.title.alternative The use of canistherapy elements in logo corrective working with children with intellectual dispatches uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account