Digital Repository of Luhansk Taras Shevchenko National University

Профілактика віктимної поведінки дітей з легкими інтелектуальними порушеннями в умовах інклюзивної форми навчання

Show simple item record

dc.contributor.author Коваленко, В.Є.
dc.date.accessioned 2019-12-02T09:34:16Z
dc.date.available 2019-12-02T09:34:16Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/4357
dc.description Коваленко В.Є. Профілактика віктимної поведінки дітей з легкими інтелектуальними порушеннями в умовах інклюзивної форми навчання /В.Є. Коваленко // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - №1 (324) березень. - Ч. 2. - С. 302-310 uk_UA
dc.description.abstract У статті розглядається проблема профілактики віктимної поведінки в учнів з незворотними легкими інтелектуальними порушеннями в умовах інклюзивного навчання. Розкрито фактори, що детермінують виникнення віктимної поведінки, розглянуто види діяльності команди психолого-педагогічного супроводу дитини в аспекті профілактики віктимної поведінки дітей з інтелектуальною недостатністю. Зазначено, що профілактику віктимної поведінки дітей з незворотними інтелектуальними порушеннями необхідно здійснювати комплексно, зокрема: 1) формувати систему знань про соціально-нормативну поведінку; 2) виховувати звички соціально-нормативної поведінки в спілкуванні зі знайомими та незнайомими людьми; 3) розвивати культурні інтереси, захоплення, проведення дозвілля в колі однолітків. uk_UA
dc.description.sponsorship The article describes the problem of the prevention of victimial behavior of pupils with irreversible light intellectual disabilities in the context of inclusive education. The factors that contribute to the emergence of victimization behavior are revealed, the types of activities of the team of psychological and pedagogical support of the child in the aspect of the prevention of victimization behavior of children with intellectual disability are considered. It was noted that the psychological and pedagogical support of inclusive education of children with intellectual disabilities involves the adaptation of the social component of an inclusive educational environment and provides for the prevention of the state of frustration, the avoidance of situations of frustration in the educational process; the development of children the correct understanding of the difficulties; great attention should be paid to fostering endurance and self-control.It was noted that the prevention of victimization behavior of children with irreversible intellectual disabilities must be carried out comprehensively, in particular: 1) to form a system of knowledge about socially normative behavior, which will reduce the likelihood of criminally dangerous situations;2) to cultivate the habits of social and regulatory behavior in dealing with friends and strangers; 3) to develop cultural interests, hobbies, to spend leisure time among peers. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.publisher ДЗ "ЛНУ імені Тараса Шевченка" uk_UA
dc.subject віктимна поведінка uk_UA
dc.subject інтелектуальні порушення uk_UA
dc.subject інклюзивне навчання uk_UA
dc.title Профілактика віктимної поведінки дітей з легкими інтелектуальними порушеннями в умовах інклюзивної форми навчання uk_UA
dc.title.alternative Prevention of victimization behavior of children with mild intellectual disabilities in conditions of inclusive education uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account