dc.contributor.author |
Хриков, Є. М. |
|
dc.date.accessioned |
2019-11-25T08:21:11Z |
|
dc.date.available |
2019-11-25T08:21:11Z |
|
dc.date.issued |
2018 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/4277 |
|
dc.description |
Хриков Є. М. Тенденції розвитку педагогічної науки у світі / Є. М. Хриков // Education and Pedagogical Sciences ("Освіта та педагогічна наука") / Ред. В. С. Курило ; ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка". - 2018. - № 1 (168). - С. 26-34 |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Статтю присвячено аналізу тенденції розвитку педагогічної науки у світі. Для
реалізації мети дослідження розглянуто чотири складники педагогічної науки: наукові знання, її соціальну, інформаційно-комунікативну, методологічну підсистеми. Аналізу підлягали наукові публікації, сайти наукових установ більше 50 країн світу. Це дозволило виокремити тенденції розвитку двох наукових парадигм: педагогічної науки та наук про освіту, визначити їх спільні та відмінні риси.Вивчення документів Шведського інституту досліджень у галузі освіти, Національної ради освітніх досліджень та навчання Індії, Національної академії освітніх досліджень Тайваню, Національного інституту досліджень освітньої політики Японії та інших наукових установ дозволило виокремити актуальні для розвитку вітчизняної педагогічної науки тенденції розвитку. У статті схарактеризовано глобальні процеси, які зумовлюють необхідність формування глобальної педагогіки. Глобальну педагогіку в статті визначено як ті основи, які є спільними в трактуванні цілей, змісту, технологій освітнього процесу, управління освітніми закладами, підготовки педагогів, оцінки якостіосвіти,співвідношення глобальних та національних особливостей освіти та організації науки для всіх країн світу. |
uk_UA |
dc.description.sponsorship |
The article is devoted to the analysis of the development trends of pedagogical science in the world. In order to achieve the aim of the study, four components of pedagogical science were considered: scientific knowledge, its social, information and communication, methodological subsystems. Scientific publications and websites of scientific institutions in more than 50 countries were analyzed. This allowed distinguishing the tendencies of development of two scientific paradigms, pedagogical science and educational science, and determining their common and distinctive features.The study of documents from the Swedish Institute for Research in Education, the National Council for Education Studies and Education in India, the National Academy of Educational Studies in Taiwan, the National Institute for Education Policy Studies in Japan, and other scientific institutions enabled the author to highlight the development trends of the national pedagogical science. The article describes the global processes that determine the need for the formation of global pedagogy.Global pedagogy in the article is defined as the foundation for treatment of objectives, content, technology of educational process,management of educational institutions,training of teachers and education quality assessment, the ratio of global and national characteristics of education and science organization, which are common for all countries. The trend of convergence with the global sciences of education is important for domestic sciences, while for global sciences – the tendency to increase the role of systematic theoretical generalizations of educational practice. |
uk_UA |
dc.language.iso |
other |
uk_UA |
dc.publisher |
ДЗ "ЛНУ імені Тараса Шевченка" |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
Освіта та педагогічна наука; |
|
dc.subject |
парадигма |
uk_UA |
dc.subject |
тенденції розвитку |
uk_UA |
dc.subject |
педагогічна наука |
uk_UA |
dc.subject |
науки про освіту |
uk_UA |
dc.subject |
глобальна педагогіка |
uk_UA |
dc.title |
Тенденції розвитку педагогічної науки у світі |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Trends in the development of pedagogical science in the world |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |