dc.contributor.author |
Гришак, С.М. |
|
dc.date.accessioned |
2019-11-20T09:32:28Z |
|
dc.date.available |
2019-11-20T09:32:28Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/4241 |
|
dc.description |
Гришак С. М. Створення нормативно-правової бази з гендерної рівності як провідна тенденція розвитку гендерної освіти у вищій школі пострадянських країн / С. М. Гришак // Еducation and Pedagogical Sciences ("Освіта та педагогічна наука") / Ред. В. С. Курило ; ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка". - 2017. - № 2 (167). - С 14-20 |
uk_UA |
dc.description.abstract |
Провідна теза, що пронизує міжнародні та європейські доку менти у сфері забезпечення ген дерної рівності: „Нерівність біль шою мірою є наслідком недостатньої інформованості, ніж навмисно спричиненими неправильними ді ями” (Рада Європи), спонукає все міжнародне співтовариство, вклю чаючи й пострадянські країни, на актуалізацію ідеології гендерної рів ності й розвиток гендерної освіти як невід'ємного складника системи освіти в кожній країні. На національ ному рівні гендерна освіта має сприяти поширенню гендерної ідеології, зокрема обізнаності про гендерну рівність, шляхом упровадь ження гендерного підходу в на- вчально-виховний процес, що, перш за все, передбачає включення питання рівності статей у якості основних цілей у законодавство про освіту. Отже, вивчення досвіду пострадянських країн у створенні нормативно-правової бази з гендер ної рівності, що забезпечує розвиток гендерної освіти у вищій школі, зумовлює актуальність статті. |
uk_UA |
dc.description.sponsorship |
The article shows the leading tendency of gender education development in higher education, that is connected with the creation of a gender-oriented legal framework in the post-Soviet countries. Comparative analysis of gender legislation revealed nation-specific peculiarities of a country or a group of post-Soviet countries. Firstly, some countries have no special laws in the field of gender equality because of these reasons: the resistance of traditionalist legislators (Belarus, Russia,Uzbekistan) as well as the inclusion of gender equality norms in the existing legislation (Latvia). Secondly, legal framework demonstrates lack of shared vision on gender education implementation into the post-Soviet countries higher school. Analysis shows that gender education must be integrated as an obligatory component (Armenia, Kazakhstan) or as optional courses into university curricula and teacher training courses (Belarus, Latvia,Ukraine). One country suggests the development of a gender competence test (Kazakhstan), another does introduction of gender issues in teaching materials (Estonia, Kyrgyzstan, Moldova, Tajikistan). There are countries to propose review of all textbooks and elimination of gender stereotypes from them Hryshak S.M. Creation of Legal Framework on Gender Equality as the Leading Tendency for Gender Education Development in the Post-Soviet Countries Higher School. |
uk_UA |
dc.language.iso |
other |
uk_UA |
dc.publisher |
ДЗ "ЛНУ імені Тараса Шевченка" |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
Освіта та педагогічна наука; |
|
dc.subject |
законодавча база |
uk_UA |
dc.subject |
гендерна освіта |
uk_UA |
dc.subject |
пострадянські країни |
uk_UA |
dc.subject |
порівняльний аналіз |
uk_UA |
dc.title |
Створення нормативно-правової бази з гендерної рівності як провідна тенденція розвитку гендерної освіти у вищій школі пострадянських країн |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Creation of legal framework on gender equality as the leading tendency for gender education development in the post-soviet countries higher school |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |