Abstract:
Стаття присвячена дослідженню феномена національно-патріотичної вихованості в умовах сучасних викликів. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю виховання покоління, здатного захищати та розбудовувати країну, що вимагає розробки ефективних стратегій формування глибокого почуття патріотизму, національної гідності та відповідальності.
У статті проаналізовано теоретичні підходи до визначення національно-патріотичної вихованості. На основі аналізу наукових праць уточнено визначення національно-патріотичної вихованості як інтегрованої якості особистості, що характеризується усвідомленням цінності гідного життя, готовністю до активної участі у житті країни, духовно-моральною міцністю, відповідальністю за долю Батьківщини та готовністю до її захисту.
Запропонована власна модель критеріїв (когнітивний, емоційно-рефлексивний, ціннісно-мотиваційний, діяльнісний) та рівнів (фрагментарний, усвідомлений, активний, творчий) національно-патріотичної вихованості. Представлені критерії та рівні дають змогу діагностувати рівень сформованості національно-патріотичної вихованості та визначити напрями подальшої роботи з її розвитку.
Результати дослідження можуть бути використані для розробки та впровадження ефективних програм національно-патріотичного виховання в навчальних закладах, а також для підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
Description:
Лях Н. Г. Критерії, показники та рівні національно-патріотичної вихованості: сучасний погляд / Н. Г. Лях // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка: Педагогічні науки. - 2025. - № 1, березень. – С. 219-224.