Abstract:
В статті висвітлено психологічні та соціальні виклики, з якими стикаються діти-ВПО в закладах загальної середньої освіти, виокремлено низку особливостей за визначеними напрямками.
Соціальні виклики дітей-ВПО в закладах загальної середньої освіти: 1) складність соціальної адаптації – діти-ВПО проходять складні етапи адаптації до нового середовища; 2) травматичний досвід – пережиті стреси і травми війни є важливими бар’єрами для нормальної соціалізації та адаптації; 3) потреба в соціально-педагогічній підтримці – діти-ВПО потребують значної соціально-педагогічної підтримки від закладів освіти та місцевих громад для ефективної адаптації; 4) інтеграція в класний колектив – включає в себе такі труднощі, як: соціальна
ізоляція і стереотипи, проблеми в спілкуванні з однокласниками, недостатня підтримка з боку
однокласників; інтеграція в клас є важливим етапом соціалізації дітей-ВПО. Виділено такі психологічні виклики, з якими стикаються діти-ВПО в закладах загальної середньої освіти:
1) психологічні травми і стреси – діти-ВПО часто відчувають значні стреси і психологічні 2) недостатня кількість фахівців – школи, які приймають дітей-ВПО, часто мають дефіцит кваліфікованих психологів та соціальних працівників; 3) відсутність чітких методів і програм – психологічні служби часто стикаються з відсутністю адаптованих методів і програм для роботи з дітьми; 4) обмежена співпраця з сім’ями – ефективна психологічна підтримка
дітей-ВПО вимагає залучення батьків або опікунів. Для їх подолання необхідно розробити та впровадити спеціалізовані програми підтримки.
Description:
Калінін Є. М. Психологічні та соціальні виклики, з якими стикаються
діти-ВПО в закладах загальної середньої освіти / Є. М. Калінін, Л. Г. Харченко // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка: Педагогічні науки. - 2025. - № 1, березень. – С. 59-65.