Abstract:
У статті обґрунтовано актуальність академічної свободи вчителя, що зумов-
лено нормативно-правовим законодавством, сучасними викликами та потребами
суспільства. Здійснено аналіз нормативно-правової бази, педагогічних і наукових
праць українських дослідників, які розкривають проблему академічної свободи
педагогів, та визначено її змістові домінанти: академічна свобода, включаючи
свободу викладання, свободу від втручання в педагогічну, науково-педагогічну
та наукову діяльність, вільний вибір форм, методів і засобів навчання, що відповідають освітній програмі; педагогічна ініціатива; розроблення та впровадження авторських навчальних програм, проєктів, освітніх методик і технологій, методів і засобів, насамперед методик компетентнісного навчання; вільний вибір освітніх програм, форм навчання, закладів освіти, установ та організацій, інших суб’єктів освітньої діяльності, що здійснюють підвищення кваліфікації та перепідготовку педагогічних працівників та ін.
Авторкою репрезентовано власні дослідження щодо можливостей реалізації академічної свободи педагогами, ураховуючи сучасні виклики та потреби суспільства, а також запропоновано практичні ресурси впровадження змістових домінантів академічної свободи в умовах реформування системи освіти. Обґрунтовано переваги закладів післядипломної педагогічної освіти в реалізації академічної свободи вчителя, що забезпечить їхнє професійне становлення, поєднуючи формальну, неформальну та інформальну освіту.