Digital Repository of Luhansk Taras Shevchenko National University

Мовні засоби експлікації гендерних стереотипів у сучасному українському масмедійному дискурсі

Show simple item record

dc.contributor.author Сукаленко, T.
dc.date.accessioned 2025-02-24T11:00:37Z
dc.date.available 2025-02-24T11:00:37Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/10944
dc.description Сукаленко Т. Мовні засоби експлікації гендерних стереотипів у сучасному українському масмедійному дискурсі / Т. Сукаленко // Лінгвістика. — 2024. — № 2 (50). — С. 118-128. uk_UA
dc.description.abstract У статті уточнено зміст понять «гендерний стереотип», наголошено, що гендерні стереотипи впливають на сприймання, запам‘ятовування й інтерпретацію людиною інформації відповідно до сформованих у її свідомості уявлень про маскулінне і фемінне. У сучасному українському масмедійному дискурсі гендер є системою уявлень про типові характеристики жінок і чоловіків, їхні соціальні відносини тощо. Масмедійний дискурс не лише презентує наявні норми, ідеали, а й формує нові цінності та пріоритети. Здійснено огляд праць українських науковців з проблем вивчення гендерних стереотипів, визначено актуальні аспекти досліджень. У роботі гендерний стереотип витлумачено як узагальнене в культурі уявлення про приписувані жінкам або чоловікам риси зовнішності, характеру, статусно-рольові ознаки тощо. Наголошено, що гендерні стереотипи діють у суспільній свідомості як стандартизовані уявлення про моделі поведінки й риси характеру, що відповідають поняттям «чоловіче» і «жіноче». Розглянуто основні підходи дослідників до класифікації гендерних стереотипів. Визначено мовні засоби вираження гендерних стереотипів у сучасному масмедійному дискурсі. Зосереджено увагу на описі стереотипів фемінності – маскулінності; стереотипів, пов‘язаних із уявленнями про розподіл між чоловіками й жінками сімейних і професійних ролей; стереотипів, які визначають специфіку змісту праці. Стереотипи фемінності – маскулінності дають уявлення про соматичні, психічні, поведінкові властивості, характерні для чоловіків і жінок. Жіночими вважають такі стереотипні ознаки, як відданість, здатність до самопожертви, терпіння, покірливість. Чоловіка розглядають як особу, яка має протилежні якості, тому чоловіче і жіноче начало усвідомлювались у категоріях влада – підкорення. Лише зміна культурних стереотипів допоможе повній реалізації особистості, що поєднує в собі і чоловічі, і жіночі якості. Наголошено, що жінці відведено роль матері, домогосподарки, на неї покладають відповідальність за взаємини в родині, тобто головне призначення жінки – це родина, діти, а не кар‘єра. Чоловікам, на відміну від жінок, притаманні професійна успішність, активність у житті суспільства, відповідальність, ключовими для чоловіка є професійні ролі. Жіноча праця відповідно до традиційних уявлень має обслуговувальний, виконавський характер. Чоловікам властива інструментальна робота – творча, організаторська, креативна. Відповідно до стереотипних уявлень керівні посади обіймають чоловіки. Жінку-керівника вважають винятком. Усі динамічні процеси всередині гендерного концептуального простору відбуваються внаслідок трансформацій і нового перерозподілу гендерних ролей між чоловіками і жінками. Масмедійний дискурс дає широкі можливості для подальшого вивчення гендерних стереотипів на тлі світових процесів гендерного розвитку, це і може слугувати предметом нових наукових студій. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.publisher ДЗ "Луганський національний університет імені Тараса Шевченка" uk_UA
dc.subject гендерний стереотип uk_UA
dc.subject чоловік uk_UA
dc.subject жінка uk_UA
dc.subject масмедійний дискурс uk_UA
dc.title Мовні засоби експлікації гендерних стереотипів у сучасному українському масмедійному дискурсі uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account