Abstract:
У статті уточнено зміст понять «гендерний стереотип»,
наголошено, що гендерні стереотипи впливають на сприймання,
запам‘ятовування й інтерпретацію людиною інформації відповідно
до сформованих у її свідомості уявлень про маскулінне і фемінне.
У сучасному українському масмедійному дискурсі гендер є системою
уявлень про типові характеристики жінок і чоловіків, їхні соціальні
відносини тощо. Масмедійний дискурс не лише презентує наявні норми,
ідеали, а й формує нові цінності та пріоритети.
Здійснено огляд праць українських науковців з проблем вивчення
гендерних стереотипів, визначено актуальні аспекти досліджень.
У роботі гендерний стереотип витлумачено як узагальнене
в культурі уявлення про приписувані жінкам або чоловікам риси
зовнішності, характеру, статусно-рольові ознаки тощо. Наголошено,
що гендерні стереотипи діють у суспільній свідомості як стандартизовані
уявлення про моделі поведінки й риси характеру, що відповідають
поняттям «чоловіче» і «жіноче».
Розглянуто основні підходи дослідників до класифікації гендерних
стереотипів.
Визначено мовні засоби вираження гендерних стереотипів
у сучасному масмедійному дискурсі. Зосереджено увагу на описі
стереотипів фемінності – маскулінності; стереотипів, пов‘язаних
із уявленнями про розподіл між чоловіками й жінками сімейних і
професійних ролей; стереотипів, які визначають специфіку змісту праці.
Стереотипи фемінності – маскулінності дають уявлення про соматичні,
психічні, поведінкові властивості, характерні для чоловіків і жінок.
Жіночими вважають такі стереотипні ознаки, як відданість, здатність
до самопожертви, терпіння, покірливість. Чоловіка розглядають як особу,
яка має протилежні якості, тому чоловіче і жіноче начало
усвідомлювались у категоріях влада – підкорення. Лише зміна
культурних стереотипів допоможе повній реалізації особистості,
що поєднує в собі і чоловічі, і жіночі якості.
Наголошено, що жінці відведено роль матері, домогосподарки,
на неї покладають відповідальність за взаємини в родині, тобто головне
призначення жінки – це родина, діти, а не кар‘єра. Чоловікам, на відміну
від жінок, притаманні професійна успішність, активність у житті суспільства, відповідальність, ключовими для чоловіка є професійні ролі.
Жіноча праця відповідно до традиційних уявлень має обслуговувальний,
виконавський характер. Чоловікам властива інструментальна робота –
творча, організаторська, креативна.
Відповідно до стереотипних уявлень керівні посади обіймають
чоловіки. Жінку-керівника вважають винятком.
Усі динамічні процеси всередині гендерного концептуального
простору відбуваються внаслідок трансформацій і нового перерозподілу
гендерних ролей між чоловіками і жінками.
Масмедійний дискурс дає широкі можливості для подальшого
вивчення гендерних стереотипів на тлі світових процесів гендерного
розвитку, це і може слугувати предметом нових наукових студій.