Abstract:
У закладах освіти здобувачі освіти часто стикаються з різноманітними викликами та складнощами, які можуть призвести до конфліктних ситуацій. Оскільки профілактика конфліктів сприяє створенню здорового та безпечного освітнього середовища, де кожен здобувач освіти може всебічно розвиватися й досягати успіхів, вона є надзвичайно важливою, актуальною темою для обговорення.
Конфлікти та булінг є невід’ємною частиною взаємодії у будь-якому соціальному середовищі, включно з освітніми закладами. Вони мають значний вплив на психологічний комфорт здобувачів освіти, їхню успішність і загальний клімат у закладі освіти. Аналіз цих явищ з позиції соціальної психології дає змогу краще
зрозуміти причини їх виникнення та знайти ефективні шляхи профілактики.
У статті окреслено особливості булінгу й конфліктів у закладах освіти та зазначено методи і ключові стра-
тегії вирішення конфлікту, як-от: суперництво, пристосування, відхід, співпраця, компроміс; прийоми про-
філактики конфліктів серед здобувачів освіти, які можуть бути використані для їх ефективного вирішення.
Також актуалізовано проблему булінгу в закладах освіти. Проаналізовано основні причини булінгу та конфлікту в закладах освіти й окреслено розмежування цих проявів. Встановлено, що соціально-психологічний аналіз булінгу та конфліктів фокусується на таких механізмах, як групова динаміка, соціальна ідентичність, стереотипи та соціальні норми. Часто конфлікти виникають між здобувачами освіти (однокласниками / одногрупниками), ґрунтуючись на несумісності характерів,
зіткненні різних думок щодо певних питань. Зокрема, часто причиною конфлікту є боротьба за лідерство й авторитет у середовищі однолітків. Також причиною конфлікту серед здобувачів освіти є різноманітні образи й непорозуміння. Розуміння цих причин є ключовим кроком до ефективної профілактики та вирішення
конфліктів в освітньому середовищі. Наслідком невирішених конфліктів може бути зниження академічної успішності, психологічний стрес, погіршення взаємостосунків між здобувачами освіти, їхнього емоційного стану та збільшення випадків булінгу.
Description:
Карпенко О. Г. Особливості профілактики булінгу та вирішення конфліктів серед здобувачів освіти / О. Г. Карпенко, Т. Л. Лях, Т. П. Спіріна // Соціальна педагогіка: теорія та практика. – 2024. — №3. — C. 36-43.