Abstract:
У статті проаналізовано різні підходи вітчизняних і зарубіжних дослідників до поняття
соціальної та особистісної компетентності. Автором визначено складники соціально-особистісної компетентності та надано їх характеристику. У роботі використано теоретичний метод дослідження, зокрема проведено аналіз наукових джерел, порівняння, узагальнення та систематизацію наукових даних для охарактеризування складників соціально-особистісної компетентності учнів старших класів.
У статті надано окремі характеристики науково-педагогічних підходів щодо соціальної та особистісної компетентності учнів старших класів. На основі аналізу вітчизняної джерельної бази автор робить висновок про панування в науковому просторі окремого вивчення феномену соціальної та особистісної компетентності. Проаналізовано документи Ради Європейського Союзу та інших міжнародних організацій, які визначають сутність соціальної та особистісної
компетентності, та акцентовано на тому, що вони розглядаються разом.
Автором розглянуто складові елементи як соціальної, так і особистісної компетентності та констатовано, що вони повинні розглядатися разом. На основі узагальнення вітчизняних
і зарубіжних наукових напрацювань зроблено висновок про те, що соціально-особистісна компетентність складається з таких компонентів: комунікативних навичок та співпраці; критичного й креативного мислення, які постійно розвиваються; такої інтегральної характеристики особистості, яка здатна виявляти та усвідомлювати свої можливості й можливості інших, особливості та потреби, розробляти, удосконалювати і втілювати в дійсність свої освітні й життєві
плани, а також на основі системи цінностей робити вибір та нести за нього відповідальність, що забезпечує здатність до самовизначення.
Description:
Швець Т. Е. Характеристика складників соціально-особистісної компетентності учнів
старших класів / Т. Е. Швець // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2023. - № 1 (355), лютий. – С.96-105.