dc.description.abstract |
У статті на основі аналізу закордонних і вітчизняних наукових
джерел здійснена спроба узагальнити досвід діяльності шкільних служб
медіації в зарубіжних державах та проаналізувати стан і перспективи
застосування такої технології соціально-педагогічної роботи з шкільними
конфліктами в українських закладах освіти.
Встановлено, що шкільна медіація існує в багатьох країнах світу:
Австралії, Новій Зеландії, США, Великобританії, Німеччині, Фінляндії,
Росії, Білорусі та інших. Але моделі функціонування шкільних служб
медіації мають певні відмінності. В тих країнах, де збереглися традиції
корінних народів (індіанців в Америці, племен Маорі в Новій Зеландії)
популярною є сусідська (общинна) модель шкільної медіації. У
європейських країнах більшою мірою поширена професійна медіація,
коли за допомогою щодо вирішення конфліктів звертаються до фахівців
(адвокатів, суддів, психологів). Популярними є робота з юними
правопорушниками, відновні практики, медіація однолітків та
полікультурна медіація.
З’ясовано, що в Україні перша спроба функціонування служб
медіації в школі була здійснена в м. Одесі у 2001 році. Впровадження
шкільної медіації в основному здійснюється через Шкільні Служби
Порозуміння (ШСП). ШСП застосовують у своїй діяльності відновні
практики та діють за принципом «рівний – рівному». На сьогодні,
діяльність цих служб не стала масовим явищем у вітчизняних закладах
освіти, а залишається інновацією, поширення якої стримує ряд причин
(недостатність ресурсів у закладі освіта, слабка мотивація педагогів,
нерозуміння цінності технології і т.п.). |
uk_UA |