dc.description.abstract |
У науковому дослідженні здійснено теоретичний аналіз з проблеми
вивчення онтогенезу мовлення від народження до шкільного віку. Мета
дослідження – здійснити теоретичне обґрунтування онтогенезу мовлення
як методологічної основи мовленнєвого розвитку. Методи дослідження:
аналіз наукових джерел. Завдання дослідження: теоретичний аналіз
наукових теорій щодо пізнання термінів «мови» і «мовлення»;
обґрунтування терміну «онтогенез» та терміносполук таких як
«онтогенез мовлення», «онтогенез дитячого мовлення», «розвиток
мовлення»; вивчення психолінгвістичних концепцій онтогенезу
мовлення; розкрити феноменологію теорії мовленнєвої діяльності в
науковому просторі; висвітлення, на основі наукових теорій, етапів
онтогенетичного розвитку дитини від народження до шкільного віку;
розглянути наукові вчення щодо взаємозв’язку мовлення з іншими
психічними процесами. На основі науково-теоретичного дослідження
було розкрито зміст понять «мова» та «мовлення»; з’ясовано розуміння
терміну «онтогенез» та терміносполук таких як «онтогенез мовлення»,
«онтогенез дитячого мовлення», «розвиток мовлення»; ознайомлено з
різними науковим позиціями, що висвітлювати онтогенез розвитку
мовлення: нативізм (генетична запрограмованість мовленнєвого
розвитку), діяльнісна мовленнєва теорія (мовлення набуває своєрідної
діяльності, вмотивованості, евристичності є соціально та предметно
зумовленим) та когнітивний розвиток (взаємозв’язок мовлення з пізнавальними психічними процесами); описана феноменологія теорії
мовленнєвої діяльності, що включає провідні елементи: мотив, мету,
завдання, умови, дії, операції, засоби виконання; розкрито етапність
онтогенезу дитячого мовлення (немовлячий, ранній, дошкільний та
шкільний вік); визначено тісний взаємозв’язок мовлення з психічними
процесами. Вивчення концептуальних основ онтогенезу мовлення
дозволить нам у подальшому осягнути проблему мовленнєвої готовності
до шкільного навчання дітей з логопатологією. |
uk_UA |