dc.description.abstract |
У статті представлено опис компонентів і рівнів соціалізованості
школярів з нормотиповим розвитком та інтелектуальними порушеннями.
На основі аналізу загальних і специфічних закономірностей соціального
розвитку, стадій соціалізації та етапів соціального розвитку було
виділено когнітивно-усвідомлювальний, мотиваційно-ціннісний,
емоційно-регулятивний і діяльнісно-поведінковий компоненти
соціалізованості та охарактеризовано їх рівні. Встановлено, що
показниками когнітивно-усвідомлювального компонента є знання та
розуміння соціальних і моральних норм, правил соціальної поведінки,
усвідомлення їх значення на рівні взаємодії з соціумом; показниками
мотиваційно-ціннісного є прояви мотиваційно-потребової сфери
особистості, особливості ставлення школяра до соціальних та моральних
норм; показниками емоційно-регулятивного компонента соціалізованості
є ступінь адаптованості особистості, сприйняття, розуміння та оцінки
власної особистості, здатність до емоційної регуляції; показниками діяльнісно-поведінкового компонента є ступінь самостійності і
соціальної активності особистості, дотримання загальноприйнятих
моральних і соціальних норм, морально-етичних аспектів поведінки у
стосунках з «іншими», уміння уникати конфліктних ситуацій,
комунікативна діяльність особистості. Ураховуючи особливості
соціального розвитку відповідно до теорії Д. Фельдштейна в онтогнезі,
наведено опис високого, середнього та низького рівнів соціалізованості
за кожним з показників відповідно до стадій адаптації, індивідуалізації та
інтеграції. |
uk_UA |