Abstract:
Статтю присвячено 100 річчю одного зі старіших закладів вищої освіти південного сходу України – Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Широко відомі в Україні та за її межами досягнення і внесок ЛНУ імені Тараса Шевченка у сферах педагогіки, історії, географії, філології та лінгвістики, фізики і математики, олімпійського спорту. На рівні кращих досягнень є також здобутки ЛНУ у галузі економічної науки, що показано на прикладі сучасної кафедри економіки, маркетингу та підприємництва. Автор робить спробу встановлення історичної справедливості в історії світової економічної науки: доведення неперевершеного значення розробок колишнього завідувача кафедри Василя Антоновича Бадера. Він наприкінці шістдесятих років минулого сторіччя паралельно зі всесвітньо відомим Ота Шиком у контексті теорії «ринкового соціалізму» обґрунтовував приреченість і розпад соціалістичної системи господарювання та її трансформацію до ринкової економіки (набагато пізніше і за інших економічних та соціальнополітичних умов до аналогічних поглядів дійшов батько політики «відкритих дверей» у Китаї Ден Сяо Пін). На початку двохтисячних років на базі кафедри вперше в Україні та країнах Центральної та Східної Європи запроваджено процес організаційно-економічного поєднання науково-дослідної та освітньої діяльності – створення Філіалу Інституту економіки промисловості Національної академії наук України при ЛНУ імені Тараса Шевченка. З початком війни на Донбасі кафедра стала першою і єдиною в Україні, на базі якої було створено комунікаційно-консультаційний центр з супроводу грантової політики провідних міжнародних благодійних організацій у Луганській та Донецькій областях. На кафедрі опрацьовано одну з перших в Україні концепцію «Плану Маршала» для Донбасу». Унікальним є досвід запрошення науковців кафедри для викладання в Польщі фахових дисциплін студентам країн Європейського Союзу, Азії та Африки за Програмою ERASMUS+. Інноваційними є практики з участі у найпрестижніших європейських науковопрактичних та дослідницьких проєктах, заохочення на постійній основі до освітнього процесу провідних фахівців-підприємців, викладання англійською мовою дисциплін вільного вибору та співпраця з органами державної влади.