dc.description.abstract |
Актуальність проблеми формування ціннісно-смислових орієнтацій майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти зумовлена тим, що саме фахівці дошкільної галузі стають транслятором системи цінностей для підростаючого покоління. Тому важливо вибудувати освітній процес у виші таким чином, щоб він ґрунтувався на аксіологічних засадах. Отже,стаття присвячена аналізу проблеми формування ціннісно-смислових орієнтацій особистості у соціологічній науці для ефективного
моделювання відповідної системи ціннісно-смислових орієнтацій у майбутніх вихователів. Визначено сутність категорій «цінності»,«ціннісні орієнтації», що у соціологічних студіях пов’язуються з розвитком суспільства та культури. Автор виділяє два підходи у соціологічній науці стосовно механізмів перетворення цінностей у ціннісні орієнтації. У контексті першого підходу суспільство за
допомогою різних соціальних інститутів впливає на особистість та нав’язує більшість цінностей, які приймаються як свідомо так і несвідомо у процесі соціалізації. У межах другого підходу цінності продукуються не лише суспільством, а й безпосередньо особистістю, тобто сам процес соціалізації розуміється двобічно ‒ як засвоєння норм та цінностей суспільства з одного боку, як процес вироблення цінностей самою
особистістю ‒ з іншого. Доведено, що цінності є регулятором суспільних відносин, а ціннісні орієнтації формуються у процесі соціалізаціїіндивідуалізації особистості, де джерелом їх формування є певний смисл, якого особистість надає конкретним цінностям.Ціннісно-смислові орієнтації особистості розуміються як конкретні цінності, які є усвідомленими, прийнятими та такими, що набули смислу для людини у певний період життя; ціннісно-смислові орієнтації є динамічними, можуть змінюватися під впливом різних факторів (соціально-економічних, політичних тощо) та різних подій життя. |
uk_UA |