dc.description.abstract |
Стаття представляє результати динамічної типології американських соціокультурних стереотипів на основі визначення ступеню їх мінливості. Динаміка, стереотипів відслідковується у змінах оцінки, емоційному сприйнятті, у видовому перетворенні, що відбивається у дискурсивній репрезентації соціокультурних стереотипів. Ступінь мінливості соціокультурних стереотипів залежить від часу їх виникнення, частоти апеляції у медіа-дискурсі, їх емоційного навантаження. До сталих стереотипів відносяться ті, які ґрунтуються на культурних традиціях та функціонують як шаблони для відтворення нових соціокультурних стереотипів, наприклад, frontiersman, cowboy. Змінними є такі соціокультурні стереотипи, які виявляють ти чи інші трансформації у медіа-дискурсі. Перетворення можуть стосуватись змісту стереотипів: стереотип спільності американського суспільства melting pot стає поєднанням різнорідних соціальних і культурних елементів, на що указує його мовне перетворення – salad bowl, mosaic, mixing bowl. Зміни соціокультурних стереотипів проявляються у емоційно-оцінному сприйнятті. Так негативне сприйняття стереотипу WASP (White Anglo-Saxon Protestant) змінюється на позитивне.
Соціокультурні стереотипи можуть трансформуватись у символи певного історичного періоду, що знаменують докорінні зміни поглядів, моральних установок стандартів поведінки. Таким є стереотип flapper – сміливої та модної молодої жінки, що став символом процвітаючого і бурхливого періоду 20-х років минулого століття. До швидкоплинних стереотипів відносяться ті соціокультурні стереотипи, що не здатні перетворюватись і перестають існувати зі зникненням референта. Прикладом такого стереотипа є Valley Girl, що виникає у 80-ті роки минулого століття для позначення категорії багатих модниць з Каліфорнії, характерною ознакою яких було бездіяльне життя. Нині стереотип Valley Girl є анахронізмом, що відсилає до періоду 80-х років і відтворює атмосферу того часу через характерну моду і сленг. Підсумком дослідження є визнання того, що американські соціокультурні стереотипи є рухливими та ситуативними фрагментами суспільного середовища. Вони можуть змінюватись, або зникати у зв’язку зі змінами соціокультурного контексту, в якому вони виникають. Тривалість їх існування залежить не тільки від зовнішніх факторів, а й від збереження інтересу до них з боку суспільства, що транслюється у медіа-дискурсі. |
uk_UA |