Abstract:
У статті визначено роль мовленнєвих ситуацій у формуванні ключових компетентностей учнів 5-6 класів гімназії на уроках іноземної мови. Мовленнєві ситуації на уроках іноземної мови схарактеризовано як вид навчальних завдань, які імітують діяльність у сфері застосування іноземної мови, забезпечуючи пізнання в процесі аналізу учнями життєвої чи змодельованої вчителем ситуації, що передбачає аналіз її, прийняття самостійного рішення з урахуванням життєвого досвіду. Наведено приклади мовленнєвих ситуацій, що можуть бути застосовані в освітньому процесі для формування ключових компетентностей учнів, визначених концепцією «Нова українська школа». Визначено, що мовленнєві ситуації сприяють формуванню в учнів умінь використовувати мову для духовного, культурного й національного самовираження й самовияву; дотримуватися культури мовлення, послуговуватися етикетними конструкціями; висловлювати іноземною мовою власні почуття, переживання і судження. Мовленнєві ситуації дозволяють учневі працювати з інформацією в певній системі: ознайомлення із ситуацією; розуміння її; прийняття рішення, як учинити, щоб розв’язати проблему; реалізація своїх дій; рефлексія.
Акцентовано, що застосування мовленнєвих ситуацій підвищує інтерес учнів до предмета, сприяє формуванню в них умінь діяти в нестандартних ситуаціях, застосовуючи знання з різних джерел. Установлено, що для розроблення мовленнєвих ситуацій можна використовувати матеріал не тільки з підручника, а й інших ресурсів, ураховуючи принципи доступності, емоційності.