Abstract:
У статті акцентовано увагу на тому, що розвиток обдарованих особистостей залежить не тільки від політичних, соціальних та економічних процесів, що відбуваються в суспільстві, а й від соціально- психологічних особливостей особистості: стресостійкості, тривожності, рівня домагань, самооцінки, рівня стійкості до перешкод і віктимності. Набуття віктимності є одним із наслідків неадекватного реагування обдарованої особистості на стресові життєві ситуації. Порушення проходження обдарованою дитиною процесу соціалізації може призводити до різних порушень соціального й особистісного розвитку, що підвищує ризик її девіантної віктимності. Девіантна віктимність виражається в дезадаптивності обдарованого учня і проявляється в різних формах девантної поведінки. Віктимна поведінка обдарованого учня є формою аутодеструктивної девіантної поведінки і наближена до суїцидальної. На формування віктимної поведінки обдарованого учня впливають особистісно-індивідуальні і соціальні чинники, але їх наявність не завжди дає підставу говорити про значну ймовірність виявлення віктимної поведінки. Вони лише створюють або загострюють ситуацію ризику.