Digital Repository of Luhansk Taras Shevchenko National University

Формування стилістичної компетентності майбутніх учителів української мови і літератури в закладах вищої освіти

Show simple item record

dc.contributor.author Попович, А.С.
dc.date.accessioned 2020-01-22T09:02:29Z
dc.date.available 2020-01-22T09:02:29Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/4744
dc.description Попович А.С. Формування стилістичної компетентності майбутніх учителів української мови і літератури в закладах вищої освіти . А.С.Попович Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - №3 (326) травень. - С. 240-249 uk_UA
dc.description.abstract У статті зактуалізовано питання формування стилістичної компетентності майбутніх учителів української мови і літератури. Теоретично узагальнено набутки українських і зарубіжних дослідників - лінгводидактів. Проаналізовано спроби щодо визначення належності стилістичної компетентності студентів -філологів. На підставі аналізу й синтезу наукових джерел потлумачено поняття стилістичної компетентності майбутнього вчителя української мови і літератури як багатокомпонентної й динамічної здатності особистості, що є результатом навчання стилістики української мови, зокрема засвоєння знань зі стилістики, оволодіння стилістичними вміннями й навичками, наявність мотиваційно-ціннісного ставлення й поведінкових норм, а також досвіду їхнього застосування під час конструювання стилістично довершеного тексту в усній і писемній формах, використання мовних засобів відповідно до мети, умов й цільових настанов спілкування, здійснення науково-дослідницьких пошуків і майбутньої педагогічної діяльності. Складниками стилістичної компетентності за психологічними чинниками визначено мотиваційний, знаннєвий (когнітивний), діяльнісний, ціннісний, емоційний, рефлексійний компоненти. uk_UA
dc.description.sponsorship The article focuses on the formation of future Ukrainian language and literature teachers stylistic competence. Ukrainian and foreign linguodidactic researchers achievements are theoretical generalized. The attempts to determine the membership of students-philologists stylistic competence are analyzed. Based on the analysis and synthesis of scientific sources, the notion of stylistic competence of the future Ukrainian language and literature teacher as a multicomponent and dynamic personality ability is learned, which is the result of teaching the Ukrainian language Stylistics, in particular the mastering of knowledge in Stylistics, the mastery of stylistic skills and abilities, the presence of motivational and value attitudes, and behavioral norms, as well as their experience in designing stylistically completed text in oral and written forms, used I linguistic resources for the purpose, conditions and targeted communication guidelines, the implementation of research exploration and future educational activities. The components of stylistic competence according to psychological factors are determined by motivational, knowledge (cognitive), activity, value, emotional, and reflective components. According to the content it is necessary to speak about the generalistic (Stylistics general concepts and categories assimilation) and level-style phonetic-stylistic, lexical-stylistic (lexical-stylistic and phraseological-stylistic), grammatical-stylistic (word-and-stylistic, morphological-stylistic, syntactically-stylistic) components. According to the activity features stylistic competence components are characterized: linguistic, communicative, self-educational, scientific research, methodical. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.relation.ispartofseries педагогічні науки;
dc.subject компетентнісний підхід uk_UA
dc.subject лінгвістична компетентність uk_UA
dc.subject стилістична компетентність uk_UA
dc.subject учитель української мови і літератури. uk_UA
dc.title Формування стилістичної компетентності майбутніх учителів української мови і літератури в закладах вищої освіти uk_UA
dc.title.alternative Formation of Stylistic Competence of Future Ukrainian Language and Literature Teachers in Higher Education Establishments uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account