dc.contributor.author |
Кравчук, О.М. |
|
dc.date.accessioned |
2020-01-22T08:26:11Z |
|
dc.date.available |
2020-01-22T08:26:11Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/4742 |
|
dc.description |
Кравчук О.М. Удосконалення навичок лінгвістичного аналізу тексту в студентів I курсу / О.М.Кравчук // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - №3 (326) травень. - С. 221 - 231 |
uk_UA |
dc.description.abstract |
У статті розкрито особливості вдосконалення навичок лінгвістичного аналізу тексту в студентів I курсу. Наголошено на тому, що головним чинником удосконалення базової професійної філологічної компетентності студентів педагогічних закладів є лінгвістичний аналіз тексту, який сприяє інтеграції знань, умінь і навичок з української літературної мови та її функціювання в мовленні на рівні тексту.
Узагальнено, теоретично обґрунтовано, практично продемонстровано важливість проблеми вдосконалення навичок лінгвістичного аналізу тексту, визначено її роль у фаховій підготовці майбутніх словесників.
Наголошено на збагаченні мовлення лінгвістичною термінологією, пов’язаною з лінгвістичним аналізом тексту, на формуванні словника студентів. |
uk_UA |
dc.description.sponsorship |
The article deals with the peculiarities of improving the skills of linguistic analysis of text for students of the first year. It is emphasized that the main factor of improving the basic professional philological competence of students of educational institutions is a linguistic analysis of the text, which facilitates integration of knowledge, skills and abilities from the Ukrainian literary language and its functioning in speech at the level of the text.
In general, theoretically substantiated, the importance of the problem of improving the skills of linguistic analysis of the text is practically demonstrated, its role in the professional training of future verbal writers is determined.
It is emphasized on the enrichment of speech with the linguistic terminology associated with linguistic analysis of the text, on the formation of the students' vocabulary.
The main attention is paid to different types of exercises and tasks (pre¬text, text and post-text). Text-to-speech tasks provide motivation for working with the text, allow to cause interest in the subject, content, problem that is violated in the text, designed to actualize the knowledge of linguistic theory. Text - provide memorization of speech processing, promote awareness of the norms of use of linguistic units. Post-text - promote in-depth understanding of the text, awareness of the functions of the linguistic units in the text. |
uk_UA |
dc.language.iso |
other |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
педагогічні науки; |
|
dc.subject |
лінгвістичний аналіз тексту |
uk_UA |
dc.subject |
текстознавча термінологія |
uk_UA |
dc.subject |
дотекстові |
uk_UA |
dc.subject |
текстові |
uk_UA |
dc.subject |
післятекстові завдання |
uk_UA |
dc.title |
Удосконалення навичок лінгвістичного аналізу тексту в студентів I курсу |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Improving linguistic text analysis skills for first year students |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |