Digital Repository of Luhansk Taras Shevchenko National University

Весільні традиції та обрядодії в контексті компаративного вивчення української та зарубіжної літератур у сучасній школі

Show simple item record

dc.contributor.author Скиба, О.В.
dc.date.accessioned 2020-01-21T10:15:14Z
dc.date.available 2020-01-21T10:15:14Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/4735
dc.description Скиба О.В. Весільні традиції та обрядодії в контексті компаративного вивчення української та зарубіжної літератур у сучасній школі / О.В.Скиба // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - №3 (326) травень. - С. 174 - 183 uk_UA
dc.description.abstract Стаття присвячена визначенню навчально -виховного потенціалу весільного фольклору в процесі викладання шкільних дисциплін «Зарубіжна література» та «Українська література». Розкрито особливості компаративного вивчення весільних традицій та обрядодій на уроках української та зарубіжної літератур. Акцентується увага на дослідження весільного фольклору в позакласній роботі зі школярами. Підкреслено, що співпраця вчителя -філолога з вчителем історії та з іншими працівниками середніх навчальних закладів дозволяє використання весільного фольклору в сфері збереження української культури та мистецтва, презентації національного інтересу під час інтегрованого викладання шкільних дисциплін та в позакласній роботі зі старшокласниками. Тому зазначена проблема набула актуальності й потреби поглибленого вивчення. uk_UA
dc.description.sponsorship The possibility of using the wedding folklore and accompanying ceremonies in optional classes and in extracurricular work with children of school age is due to the specifics of the content and forms of works of verbal creativity of the Ukrainian people. The wedding as a holistic folk drama consists of a series of ritual acts, roundabouts, dances, games, and the like. It is accompanied by songs and poetry and other folk genres. Working out works of Ukrainian and foreign writers with the description of wedding traditions or rituals will help to support spiritual ethnoculture, family values, better simulate the conduct of a family holiday, enrich the variability of ways to learn the art of the word, direct those present to intellectual and emotional enrichment. The article is devoted to the definition of the educational-educational potential of wedding folklore in the process of teaching the school disciplines «Foreign Literature» and «Ukrainian Literature». The conditions under which Ukrainian wedding folk texts contribute to the in-depth study of the works of the artists of the word, folk traditions is singled out. The focus is on the study of wedding folklore in extracurricular work with schoolchildren. It was emphasized that the cooperation of a teacher-philologist with a teacher of history and other employees of secondary schools allows the use of wedding folklore in the sphere of preservation of Ukrainian culture and art, presentation of national interest in the integrated teaching of school subjects and in extracurricular work with senior pupils. Therefore, this problem has become actuality and needs of in-depth study. It is emphasized that the selection of the wedding text from works of both Ukrainian and foreign writers has a positive influence on the formation of intercultural competence in youth and extends knowledge about the peculiarities of the existence of wedding ceremonies and anniversaries in different parts of the world. The conclusion is made on the need to submit to the students-future philologists a systematic and meaningful presentation of folklore wedding material, to involve them in creative search for ways to improve the study of wedding ceremonies in the lesson of Ukrainian and foreign literature, optional classes, and extra-curricular work with schoolchildren. The features of comparative study of wedding traditions and ceremonies at the lessons of Ukrainian and foreign literature are revealed. Prospects for further study of the problem are outlined. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.relation.ispartofseries педагогічні науки;
dc.subject міжкультурна компетенція uk_UA
dc.subject міждисциплінарність uk_UA
dc.subject весільні традиції uk_UA
dc.subject діалог культур uk_UA
dc.subject література uk_UA
dc.subject позакласна робота uk_UA
dc.title Весільні традиції та обрядодії в контексті компаративного вивчення української та зарубіжної літератур у сучасній школі uk_UA
dc.title.alternative Wedding Traditions and Rituals in the Context of Comparative Study of Ukrainian and Foreign Literature in Modern School uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account