Abstract:
У статті подано основні етапи роботи з лінгвістичними міні- текстами під час вивчення морфологічних понять, а також зосереджено увагу на засвоєння учнями середніх класів мовленнєвих понять, необхідних для вироблення умінь й навичок аналізувати й створювати власні тексти. Авторкою визначено ступеневий характер роботи з лінгвістичними міні-текстами на уроках вивчення матеріалу з морфології, що полягає в ознайомленні з мовним поняттям або явищем під час прочитання (або слухання) лінгвістичних міні-текстів; аналізі лінгвістичних міні-текстів з подальшим дискусійним обговоренням, порівняльним аналізом; складанням лінгвістичних міні-текстів на основі ключових слів або словосполучень, таблиць, малюнків; складанням лінгвістичних міні-текстів залежно від цільової настанови тощо. У роботі вказано, що цілеспрямоване поглиблення знань про текст, його структуру, засоби зв’язку, функціонально-смислові типи й жанри мовлення закладає основи аналізу, підводить учнів до усвідомлення змістової та смислової цілісності тексту. Основною мовленнєвою формою аналізу тексту є навчальний діалог, який забезпечує самостійність дій учнів, активізує їхні думки й асоціативну пам’ять, спонукає до висловлювання власних думок. Зауважено, що відповідно до кожного розділу чинної програми окреслено певний зміст роботи з навчання учнів створювати лінгвістичні міні-тексти, визначено мовні та мовленнєві уміння й навички, що доповнюють попередні. Мовні й мовленнєві поняття засвоюються учнями не одноразово (на конкретно визначених програмою уроках), а з поступовим розширенням і поглибленням. зміст роботи з лінгвістичними міні-текстами зумовлений на удосконалення мовної компетенції учнів середнього шкільного віку під час створення лінгвістичних міні-текстів. Лінгвістичні міні-тексти використовуються передусім на аспектних уроках, оскільки саме на цих уроках відбувається безпосереднє формування мовної компетенції учнів.