Digital Repository of Luhansk Taras Shevchenko National University

Автономність студентів у вивченні іноземних мов: модель змішаного навчання

Show simple item record

dc.contributor.author Андрейко, Л.В.
dc.contributor.author Скарлупіна, Ю.А.
dc.date.accessioned 2019-12-09T08:11:32Z
dc.date.available 2019-12-09T08:11:32Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/123456789/4435
dc.description Андрейко Л.В. Автономність студентів у вивченні іноземних мов: модель змішаного навчання / Л.В. Андрейко , А.Ю. Скарлупіна // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - №2 (325) квітень. - Ч. 2. - С. 305-313 uk_UA
dc.description.abstract Стаття присвячена вивченню ролі інформаційних технологій у розвитку автономного навчання іноземним мовам, а саме можливості підвищення ефективності навчання іноземній мові за рахунок інтеграції інформаційних технологій як одного з інструментів посилення автономії навчання. Проаналізовано поняття автономності навчання, виявлено його характерні риси. Розглянуто шляхи використання інформаційних ресурсів, що можуть забезпечити навчальну автономію студентів в різних видах мовленнєвої діяльності. Окреслено переваги використання цифрових технологій для забезпечення автономності при навчанні говорінню, письму, а також граматиці та вокабуляру. Наведені конкретні освітні онлайн ресурси, які довели свою ефективність на практиці. Проакцентовано, що ігрова форма навчання за допомогою онлайн-ресурсів є дієвим засобом для максимального залучення до активної навчальної діяльності навіть студентів з низьким рівнем мотивації. В результаті дослідження з’ясовано, що залучення методів змішаного навчання до викладання іноземних мов надає можливість для автономного опрацювання матеріалу, що в своє чергу сприяє оптимізації процесу навчання, підвищує мотивацію як до вивчення іноземних мов, так і до загального саморозвитку студентів. uk_UA
dc.description.sponsorship The article is aimed to discuss the role of information technology in developing learner autonomy; more specifically it addresses the question of raising the efficacy of teaching a foreign language with the help of integrating digital technologies as one of the tools of enhancing learner autonomy. The concept of autonomous learning is analyzed. Such distinctive features of learner autonomy are distinguished: ability to set goals; ability to select an appropriate process; ability to select and use materials and tools; ability to select and use appropriate technique; ability to reflect on one’s progress and performance. Ways of using information resources to teach different aspects of a foreign language are outlined. The advantages of using digital tools that ensure autonomy in learning speaking, writing, grammar and vocabulary are highlighted. Examples of online educational resources that have proved their efficiency are given. The emphasis is placed on the fact that gamification with the help of online tools is a powerful way of involving even low-motivated students to active classroom interaction. It is underlined that students’ role needs to be not only passive (when a teacher selects material and students complete tasks) but also active (students need to understand well what online instruments can be useful at each stage of completing a task so that they can use them autonomously). It is important for teachers to provide feedback on students’ performance so that they can understand their mistakes and avoid them in the future. As a result, regular work with such resources enhances not only analytical thinking, but also team-working skills and cooperation, providing at the same time opportunity for autonomous learning. It is established that incorporating blended learning methods into teaching foreign languages is an effective way of encouraging learner autonomy, which leads to increased motivation and life-long development. uk_UA
dc.language.iso other uk_UA
dc.publisher ДЗ "ЛНУ імені Тараса Шевченка" uk_UA
dc.relation.ispartofseries Освіта та педагогічна наука;
dc.subject змішане навчання uk_UA
dc.subject автономія студента uk_UA
dc.subject мотивація uk_UA
dc.subject іноземні мови uk_UA
dc.subject відкриті освітні ресурси uk_UA
dc.subject інформаційні технології uk_UA
dc.title Автономність студентів у вивченні іноземних мов: модель змішаного навчання uk_UA
dc.title.alternative Autonomy in learning foreign languages: blended learning model uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account