dc.contributor.author |
Богомолова, М.Ю. |
|
dc.date.accessioned |
2019-11-29T09:38:58Z |
|
dc.date.available |
2019-11-29T09:38:58Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/123456789/4326 |
|
dc.description |
Богомолова М.Ю. Охорона дитинства в системі соціального виховання дітей у 20-30 рр. ХХ ст. в Україні / М.Ю. Богомолова // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. - 2019. - №1 (324) березень. - Ч. 2. - С. 5-16 |
uk_UA |
dc.description.abstract |
У статті розкрито роботу органів управління освітою, їхніх дорадчих органів та громадських об’єднань з питань охорони дітей у 20-х - 30-х рр. ХХ ст. в Україні в контексті реалізації концепції соціального виховання.
Дослідження показало, що в цей період соціальне виховання було покладено в основу роботи всіх без винятку дитячих закладів. На його реалізацію спрямовувалися зміст, форми і методи навчання та виховання дітей в країні. Це була чітка система із метою, змістом, завданнями, принципами, кадровим забезпеченням, управлінськими структурами, відповідним нормативно-правовим забезпеченням, яка мала вирішити завдання із самим широким залученням до роботи дитячого руху, забезпечити охорону дитинства, створити і налагодити роботу дитячих установ, як «нормальних дітей» так і «дітей з відхиленнями від норми».
Різноманітність закладів, органів і організацій давали можливість у тогочасних соціально-економічних і політичних умовах забезпечити виконання широкого кола функцій:організаційних, юридичних,медичних, виховних, навчальних, соціального захисту тощо.Особлива увага надавалася безпритульним дітям через систему інтернатних установ для дітей різного віку відповідно до їхнього фізіологічного та психічного розвитку. |
uk_UA |
dc.description.sponsorship |
The article describes the work of the educational authorities, their advisory bodies and public associations on the issues of children's protection in the 20- 30's of the 20th century in Ukraine in the context of the concept of social upbringing implementation.
The research showed that during this period, social education was the basis for the work of all children's institutions without exception, the content, forms and methods of teaching and upbringing of children in the country were directed to its implementation. It was a clear system with the purpose, content, objectives, principles, staffing, management structures, appropriate regulatory framework, which was to solve the problem with the most extensive involvement of the children in the movement; to ensure the protection of childhood; to create and establish work of children's institutions, as "normal" and "defective children".
A variety of institutions, apparatus and organizations at the time have made it possible to ensure socio-economic and political conditions, that they fulfill a wide range of functions: organizational, legal, medical, educational, educational, social protection, etc.
Particular attention was paid to homeless children through the system of residential institutions for children of all ages in accordance with their physiological and mental development.
The publication emphasizes that much attention was paid to "socio-legal protection of minors", which was allocated as finance, and organized organizational and pedagogical activities.
In general, the article emphasizes that the protection of children in this period corresponded to the party paradigm of education, was completely ideologized, was considered as one of the primary tasks in public construction. |
uk_UA |
dc.language.iso |
other |
uk_UA |
dc.publisher |
ДЗ "ЛНУ імені Тараса Шевченка" |
uk_UA |
dc.relation.ispartofseries |
педагогічні науки; |
|
dc.subject |
соціальне виховання |
uk_UA |
dc.subject |
охорона дитини |
uk_UA |
dc.subject |
охорона дитинства |
uk_UA |
dc.subject |
дитяча установа |
uk_UA |
dc.subject |
нормативно-правове забезпечення |
uk_UA |
dc.subject |
соціально-правова робота |
uk_UA |
dc.title |
Охорона дитинства в системі соціального виховання дітей у 20-30 рр. ХХ ст. в Україні |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Protection of childhood in the system of children social education in the 20-30's of the 20th century in Ukraine |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |