Abstract:
У статті подано сутність понять «девіантна поведінка», «делінквентна поведінка» та «профілактика». Автором схарактеризовано фактори ризику, що провокують появу правопорушень у дітей підліткового віку (соціально-економічні, соціально-педагогічні, соціально-культурні, психологічні та біологічні); соціально-психологічні проблеми вихованців соціального гуртожитку (соціально-економічні, міжособистісні, внутрішньоособистісні, проблеми сім’ї, залежностей, здоров’я, ВІЛ/СНІДу, зайнятості); підходи профілактичної діяльності (проактивний, відновний підхід, включення у мікросередовище; врахування психологічних особливостей; повага до суспільних цінностей; визнання прав дитини-підлітка); а також форми (організація соціального середовища; інформування; активне соціальне навчання соціально важливим навичкам) та методи соціально-педагогічної профілактики делінквентної поведінки (дискусія, диспут, мозковий штурм, тренінгова робота).