Abstract:
У статті проаналізовано роль гендерного виховання в освітньому процесі дошкільників.
Розкрито сутність та завдання гендерного виховання, його вплив на формування особистості дитини. Обґрунтовано необхідність подолання гендерних стереотипів та створення умов для самореалізації кожної дитини. Акцентовано увагу на важливості формування у дітей розуміння рівності та взаємоповаги незалежно від статі. У статті також розкрито вплив дитячої літератури на гендерну соціалізацію та формування гендерних ролей. Показано, що гендерне
виховання має сприяти розвитку критичного мислення щодо гендерних стереотипів, розширювати можливості самопізнання та вільного вибору дитини. У статті проаналізовано зміст
казок «Рукавичка», «Котик і Півник» та «Круть і Верть», у яких антропоморфізують звірів, наділяючи їх людськими рисами та стереотипними гендерними ролями. Акцентовано увагу на тому, що казка «Котик і Півник» відображає традиційні гендерні ролі, а також підкреслює важливість дружби та взаємодопомоги. Висвітлено, як казка «Круть і Верть» демонструє гендерні
стереотипи через розподіл обов’язків між мишенятами та півником. Окремо проаналізовано казку «Казка про образу», яка розкриває процес становлення особистості через призму гендерних ролей та пропонує шляхи подолання стереотипів. У статті також надано рекомендації
щодо вибору дитячих книг для формування гендерної свідомості, наголошено на важливості різноманітності, уникнення стереотипів, рівноправності та можливості самовираження.
Description:
Карпенко О. Є. Гендерне виховання дошкільників засобом дитячої літератури / О. Є. Карпенко, А. В. Федорович // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка: Педагогічні науки. - 2025. - № 1, березень. – С. 189-196.