Abstract:
У статті докладно представлено психолого-педагогічний портрет майбутнього вчителя початкової школи у світлі формування критичного мислення. Визначено, що майбутній учитель початкової школи разом із професорсько-викладацьким складом, батьками, вчителями та учнями початкової школи є одним із провідних суб’єктів суб’єкт-суб’єктного компоненту системи формування критичного мислення майбутніх учителів початкової школи
під час професійної підготовки. Під майбутнім учителем початкової школи розуміють осіб, які вступили до ЗВО на спеціальність «Початкова освіта» освітнього ступеня «бакалавр» денної форми навчання. На підставі аналізу психолого-педагогічної літератури розроблено психолого-педагогічний портрет, який є узагальненою характеристикою особистості майбутнього вчителя початкової школи, що найбільше впливає на процеси планування
та організації формування його критичного мислення. У портреті виокремлено психолого-педагогічні та соціально-професійні характеристики. До психолого-педагогічних характеристик віднесено психологічну структуру особистості за К. Платоновим (біологічно зумовлену підструктуру, підструктуру форм відображення, підструктуру спрямованості, підструктуру характеру і здібностей), вимоги до психолого-педагогічної підготовки майбутніх учителів початкової школи, виокремлені у науковій психолого-педагогічній літературі. Соціально-професійні риси вчителя визначено на підставі наукової літератури та аналізу репрезентації думок батьків і дітей, які також є суб’єктами суб’єкт-суб’єктного компоненту системи. До таких рис віднесено якості суспільної і професійно-педагогічної спрямованості особистості; серед них значна кількість якостей притаманна особистості, яка критично мислить: опора на моральні цінності, критичність розмірковування, чітка громадянська позиція тощо.
Description:
Починкова М. Психолого-педагогічний портрет майбутнього вчителя початкової школи у світі формування критичного мислення / М. Починкова // Актуальнi питання гуманiтарних наук. – 2023. – Вип. 44, том 3. – С. 174-178.