Abstract:
Стаття присвячена актуальній проблемі формування критичного мислення майбутніх фахівців, яке сьогодні виступає одним із засобом безпеки в умовах глобальної інформатизація суспільства, а також інформаційної війни.
У дослідженні методологічні підходи визначено на основі чотирьох рівнів методологічного знання: філософський, загальнонауковий, конкретно-науковий, технологічний.
Філософський рівень представлено аксіологічним (орієнтація на систему цінностей
особистості у формуванні критичного мислення) та культурологічним (орієнтація на
формування культури мислення здобувача) підходами; загальнонауковий рівень ‒ системним (ефективне формування критичного мислення майбутніх фахівців стає
можливим за умови моделювання й реалізації спеціально розробленої педагогічної системи), синергетичним (особистість майбутнього фахівця визнається такою, що
здатна до саморозвитку, самоорганізації з одного боку, з іншого ‒ освітній процес має набути рис відкритості); конкретно-науковий рівень ‒ суб’єктно-діяльнісним (особистість майбутнього фахівця апріорі визнається активним суб’єктом освітнього
процесу, яка включаючись у різні види діяльності набуває рис критичності мислення), компетентнісним (формування провідних
компетентностей майбутніх фахівців в освітньому процесі з використанням форм
та методів технології формування критичного мислення), контекстним (формування
критичного мислення майбутніх фахівців шляхом максимального наближення до
умов майбутньої професійної діяльності) підходами; технологічний рівень: технологічним (формування критичного мислення на основі реалізації сукупності форм та методів відповідної педагогічної технології), герменевтичним (формування критичного мислення шляхом опрацювання різних типів текстів, у тому числі, медіа текстів) та діалогічним підходами (моделювання
й реалізація освітнього процесу на діалогічних засадах в системі «викладач – здобувач», «здобувач ‒ здобувач»). На підставі аналізу наукової літератури, змісту понять «критичне мислення», «інформація» на
технологічному рівні також додано інформаційний підхід, якому на сьогодні приділено не достатньо уваги в педагогічному
аспектів й недооцінено значення його використання в освітньому процесі, зокрема й у процесі формування критичного мислення майбутніх фахівців.