Abstract:
У статті розкрито проблему безпеки і розвитку особистості в умовах війни РФ проти України. Встановлено, що безпека особистості – це стан задоволеності людини від можливості реалізації потреб різного рівня на основі внутрішньої і зовнішньої гармонії та впевненості в майбутньому, що забезпечує успішний взаєморозвиток особистості й соціуму та прогрес суспільства. Проаналізовано стан і поведінку особистості в умовах військової небезпеки на всіх структурних рівнях (за К. Платоновим): спрямованості особистості (втрата сенсу життя та попередніх досягнень, образу майбутнього; спотворення життєвих цінностей, світогляду; помилкові, хибні уявлення і переконання); досвіду (втрата роботи, джерел доходу, житла, сенсу здобутих знань і досвіду; блокування здатності конструктивно вирішувати проблеми); психічних процесів (блокування мисленнєвих процесів, когнітивний дисонанс, некритичне мислення, нераціональна оцінка ситуації, агресивність, психічна нестійкість, афективна збудливість; стан жертви, низька самооцінка, почуття провини); біопсихічних процесів (загострення певних рис
темпераменту; акцентуації характеру; чергування стабільних і критичних станів різних фізіологічних систем тощо). Визначено шляхи забезпечення безпеки і розвитку особистості в умовах війни РФ проти
України: формування ціннісного ставлення до життя, освіти, майбутньої професії, потреби в постійному особистісному й професійному зростанні; отримання нових знань, умінь, навичок, пошук нових сфер діяльності; надання допомоги іншим та прийняття допомоги від інших; формування здатності керувати стресом та емоціями в надзвичайних умовах, володіти навичками рефлексії, саморегуляції, релаксації, стабілізації психоемоційного стану; активізація міжособистісної взаємодії, любов, творчість, віра в перемогу, відповідальність.
Description:
Курило В. С. Безпека і розвиток особистості в умовах війни РФ проти України / В. С. Курило, О. Л. Караман // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка: Педагогічні науки. - 2024. - № 5 (364), листопад. – С. 129-137.