dc.description.abstract |
У статті розкрито поняття «дослідницька діяльність», проаналізовано дослідницьку діяльність учнів на уроках української мови, спрямовану на інтеграцію навчання й наукового пошуку, розв’язання нових для здобувачів освіти проблем і реалізацію поставлених теоретичних і практичних завдань.
Визначено основні принципи дослідницької діяльності, серед яких доступність, свідомість, природність, самодіяльність. Окреслено методи й прийоми організації дослідницької діяльності, що сприяють формуванню в здобувачів освіти аналітичних здібностей, уміння порівнювати, класифікувати та узагальнювати інформацію.
Визначено сутність дослідницького методу, з’ясовано, що завдяки дослідницькій діяльності виробляється ряд умінь: аналітико-синтетичні (уміння аналізувати, синтезувати інформацію, виділяти головне, суттєве, описувати явища або процеси); інформаційні (навички роботи з джерелами, технічними засобами інформації, бібліографічного пошуку); креативні (уміння генерувати ідеї, створювати свій алгоритм вирішення поставлених завдань, переносити набуті знання й уміння в нові проблемні ситуації); комунікативні (створення письмових та усних висловлювань, діалог з іншими, захист своєї думки у вигляді повідомлення).
Запропоновано вправи й дослідницькі завдання з української мови, що можуть застосовуватися в процесі формування дослідницьких умінь здобувачів освіти. Доведено, що використання елементів проблемного, пошукового й дослідницького методів робить навчання української мови більш продуктивним, а розвиток дослідницьких умінь учнів сприяє активізації в них пізнавального інтересу й мотивації до навчання. |
uk_UA |