Abstract:
У дисертації обґрунтовано теоретико-методологічні засади формування критичного мислення майбутніх учителів початкової школи в процесі професійної підготовки. На підставі аналізу філософських поглядів щодо поняття «критичне мислення» розкрито витоки концепції критичного мислення у вітчизняній і зарубіжній педагогічній теорії і практиці. Визначено психолого-педагогічні засади формування критичного мислення в майбутніх учителів початкової школи, що ґрунтується на структурі особистості, яка містить підструктури спрямованості, досвіду, форм відображення, біологічної обумовленості, а також характер і здібності. Визначено критичне мислення майбутнього вчителя початкової школи як вид мислення, що на основі поєднання логічних та рефлексивних навичок у процесі роботи з фаховою інформацією дозволяє робити аргументовані оцінки й висновки, приймати обґрунтовані рішення, створювати нові ідеї в умовах мультифункційності професійної діяльності. Структуру критичного мислення представлено як сукупність чотирьох компонентів: мотиваційно-ціннісного, пізнавального, діяльнісного, рефлексивного. Схарактеризовано теоретико-методологічні засади формування критичного мислення майбутніх учителів початкової школи в процесі професійної підготовки. Змістовно розроблено систему формування критичного мислення майбутніх учителів початкової школи в процесі професійної підготовки, яка складається з єдності взаємозумовлених компонентів: ціле-результативного, теоретико-методологічного, суб’єкт-суб’єктного, змістово-технологічного, діагностичного. Перевірено ефективність системи формування критичного мислення майбутніх учителів початкової школи в процесі професійної підготовки, визначено подальші перспективи дослідно-експериментальної роботи.
Description:
Починкова М. М. Формування критичного мислення майбутніх учителів початкової школи у процесі професійної підготовки : автреф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / М. М, Починкова ; Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шевченка», Старобільськ, 2021. - 44 с.