Abstract:
Статтю присвячено дослідженню проблеми педагогічної етики, зокрема нормам спілкування і взаємодії педагогів із учнями з особливими освітніми потребами. Однією із найважливіших вимог до педагогічної професії є чіткість соціальної і професійної позиції її представників. Саме в ній учитель показує себе як суб’єкт педагогічної діяльності. Позиція педагога - це система інтелектуального, вольового й емоційно-оцінного ставлення до світу, педагогічної дійсності і педагогічної діяльності зокрема, які є джерелом його активності. Вона визначається, з одного боку, тими вимогами, очікуваннями й можливостями, які висуває йому суспільство. А з іншого боку, діють внутрішні, особисті джерела активності - прагнення, переживання, мотиви й цілі педагога, його ціннісні орієнтації, світогляд, ідеали. Метою статті є висвітлення морально-етичних принципів співпраці педагогів з учнями з особливими освітніми потребами та формулювання низки практичних порад щодо норм спілкування з ними. У рамках цієї статті було проаналізовано такі ключові поняття, як «інклюзивна освіта», «діти з особливими освітніми потребами», «мораль», «педагогічний такт» та інші; сформульовано такі аспекти педагогічної моралі педагогів, як етичні принципи співпраці «педагог - учень з ООП», правила поведінки та норми спілкування з учнями з ООП. До головних етичних принципів співпраці в умовах інклюзивного середовища, на нашу думку, належать: принцип гуманізму, принцип природовідповідності, принцип поєднання поваги до особистості вихованця з розумною вимогливістю до нього, принцип демократизації, принцип опори на позитивне, принцип суб’єкт-суб’єктної взаємодії, принцип індивідуального підходу до учнів, акмеологічний принцип. У вигляді таблиці наведено мовні кліше, які рекомендовано вживати або, навпаки, уникати в усному й письмовому спілкуванні з учнями в межах інклюзивного середовища. Також нами було запропоновано добірку практичних рекомендацій щодо спілкування педагогів із учнями з особливими освітніми потребами, заснованих на засадах моральних норм та педагогічної етики. u