Abstract:
Важливу роль стереотипи сприйняття відіграють у когнітивній і міжгруповій соціальній диференціації. Так, наприклад, потрапляючи у ситуацію, що вимагає миттєвої первинної оцінки явищ або об’єкта, представник конкретної етнічної спільноти поділяє їх на “знайомі” (“свої”, “позитивні”) і “незнайомі” (“чужі”, “ворожі”). У цій ситуації власна етнічна атрибутика характеризується позитивно, із знаком “плюс”, а та, що не вписується у наявну систему уявлень, – із знаком “мінус”. Цим пояснюється життєздатність стереотипів сприйняття, що покликані оцінювати представників інших соціальних спільнот за певними схемами.
Мета статті полягає в описі попередніх результатів дослідження етнічних стереотипів, що існують у мовній свідомості етнічних росіян і українців, які проживають у Донецькій області.Доведено, що за ситуації негативного розвитку взаємодії стереотипи мають тенденцію до схематичності і перебільшення. У випадку позитивного розвитку сценарію комунікативного акту оціночні судження або образ при збереженні стереотипної природи характеризується більшою складністю і
багатогранністю. Значущість підходу, запропанованого і апробованого авторами, полягає у розвитку теоретичного рівня дослідження процесів стереотипізації у концептуальному полі проблем соціальної і культурної взаємодії. Практичне значення роботи полягає у можливості використання її результатів у компаративних дослідженнях міжкультурної і міжетнічної взаємодії
Description:
Вагомість етнічних стереотипів у мовній свідомості студентів / В. В. Борисов, С. В. Борисова, В. Г. Вихор, С. М. Лупінович // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. - 2019. - Вип. 31. - (Серія 17: Теорія і практика навчання та виховання). - С. 23-29.