Abstract:
У статті на основі аналізу вітчизняних та зарубіжних наукових джерел у загальному вигляді систематизовано поширені серед сучасних дослідників теоретичні уявлення про сутність процесу кіберсоціалізації особистості, позитивні та негативні впливи кіберпростору. Встановлено, що поняття «кіберсоціалізація» було введено до наукового обігу російським дослідником В. Плешаковим у 2005 році для визначення процесу якісних змін структури самосвідомості особистості й мотиваційно-потребової сфери індивідуума, що відбувається під впливом і в результаті використання людиною сучасних інформаційнокомунікаційних, цифрових і комп’ютерних технологій у контексті засвоєння і відтворення культури в рамках персональної життєдіяльності. Розглянуто класифікацію факторів кіберсоціалізаціі людини, які В. Плешаков поділяє на: мегафактори (кіберпростір, Інтернет, WWW, мобільний зв’язок); макрофактори (національна доменна зона, соціальні мережі, інтернет-портали і сайти, блогсфера, масові багатокористувацькі онлайн-ігри і т.д.); мезофактори (вікі-проекти і інтернет-словники, інтернет-телебачення і інтернет-радіо, IP-телефонія і відеодзвінки, форуми інтернет-мережі, месенджери, інтернет-магазини, комп’ютерні ігри); мікрофактори – програмне забезпечення персональної комп’ютерної техніки чи мобільних телефонів, персональна зона кіберпростору, ігровий персонаж в комп’ютерній грі. Встановлено, що кіберсоціалізація як системний процес торкається всіх сторін і сфер життєдіяльності сучасної людини, безпосередньо впливаючи на формування особистості. Процес за своєю суттю неоднозначний і суперечливий, часто соціально-неконтрольований. Серед позитивних впливів кіберпростору названо: розширення меж спілкування, можливості для здійснення неформальної освіти, самореалізації та самопрезентації, необмежений доступ до різноманітної інформації, організація співтовариств по інтересам тощо. Серед небезпек акцентовано увагу на Інтернет-адикції, соціальній ізоляції, віртуалізації вільного часу тощо. Окремо, звернено увагу на незахищеність соціалізації дітей та молоді в умовах інформаційного суспільства.