Abstract:
Проаналізовано стан вивчення освіти й виховання в стародавній Бактрії (давній Іран) у доісламський період, охарактеризовано праці вітчизняних і зарубіжних науковців із даної проблематики. Виявлено, що педагогічні досягнення стародавньої Бактрії пізніше мали вплив не лише на країни мусульманського Сходу, а й на розвиток освіти на Заході. У працях видатних істориків і педагогів колишнього Союзу − І. Брагінського, Б. Гафурова, М. Турсун-Заде та ін. − аналізуються педагогічні погляди іранських мислителів минулого, дається їм висока оцінка. Сучасні таджицькі науковці (Ш. Давонаєв, О. Чунакова, А. Пахлавонов) виявили різноманітні аспекти історії школи та розвитку педагогічної думки іранського народу в доісламський період. Доведено, що на сьогоднішній день маємо декілька перспективних напрямів вивчення цієї проблеми, яка вимагає ґрунтовних монографічних досліджень, систематизації педагогічної думки, теоретичного обґрунтування впливу педагогічних ідей ранніх століть на розвиток педагогічної думки народів Сходу в наступні періоди.