Abstract:
Стаття присвячена одній з таких актуальних проблем управління, як ризик-менеджмент. Цей напрям є достатньо новим та не опрацьованим в системі управління вищими навчальними закладами. Актуальність матеріалу, викладеного у статті, зумовлена необхідністю збереження та підвищення конкурентоспроможності
вищих навчальних закладів на ринку освітніх послуг. Під управлінням ризиком у різних сферах діяльності розуміють розроблення формальних методів його виявлення, аналізу, оцінювання, визначення причини виникнення, а також застосування заходів щодо зниження рівня ризику, розподіл можливого
збитку між учасниками економічних відносин. Ризик-менеджмент, чи управління ризиками, - порівняно новий напрям у теоріі і практиці менеджменту, що впевнено посів своє місце серед сучасних методів управління. Ризик-менеджмент спрямований на ідентифікацію ризиків, їх аналіз та оцінку, а також на розробку заходів, спрямованих на боротьбу з ризиками з метою отримання найбільшої вигоди за оптимального для установи чи підприємства рівня ризику. Ризик-менеджмент повинен представляти собою постійний процес, який аналізує розвиток установи чи підприємства в процесі діяльності, а саме минуле, теперішнє та майбутнє установи чи підприємства в цілому. Він повинен бути інтегрований в загальну культуру організації, прийнятий і схвалений керівництвом, а потім донесений до кожного співробітника організації як загальна програма розвитку з встановленням конкретних задач на місцях. Ризикменеджмент як єдина система управління ризиками повинна містити в собі програму контролю над виконанням встановлених задач, оцінку ефективності заходів, що проводяться, а також систему заохочення на
всіх рівнях організації. У статті наведено результати проведених аналізів сайтів та звітів ректорів вищих навчальних закладів України стосовно використання технологій ризик-менеджменту в процесі управління вищими навчальними закладами. Вищим навчальним закладам необхідно розробляти та впроваджувати систему моніторингу та ідентифікації ризиків на ринку освітніх послуг, оскільки ризики, які формуються у зовнішньому середовищі, безпосередньо впливають на функціонування навчального закладу.